Ny flergångskasse från Lidl Sverige designad av studenten Agnes Wirf
Nu lanserar Lidl Sverige en ny flergångskasse designad av Agnes Wirf, vinnaren av Lidl Sveriges tävling för designstudenter som hölls förra hösten. Kassen har säljstart vecka 34.
![](/data/images/public/2265114/3576476/936ba272-1079-4de5-953d-b7c83823c24f-w_720.jpg)
Under förra hösten bjöd Lidl Sverige in studenter från flertalet designskolor runt om i Sverige till att delta i en tävling där vinsten var att få sitt motiv tryckt på en helt ny flergångskasse samt gratis mat i ett år. En jury utsåg 22-åriga Agnes Wirf från Lund till vinnare.
-När Lidl ringde och sa att jag hade vunnit tävlingen trodde jag först inte att det var sant, så det känns lite overkligt men väldigt roligt att nu hålla den i handen. Lidl har under processen haft både känsla och förståelse för designen, och jag är väldigt glad och stolt över slutresultatet! Jag är förväntansfull och hoppas se den ute på stan. Det känns stort, säger Agnes Wirf.
Agnes Wirf har med sitt vinnande bidrag inte bara fått sitt motiv tryckt på Lidl Sveriges nya flergångskassar utan har dessutom vunnit mat i ett år till ett värde av 52 000 kr. Agnes Wirf är en lovande designstudent som till hösten börjar läsa inredningsarkitektur och möbeldesign på Konstfack i Stockholm. Hennes design är inspirerad av Lidls varudisplay och inkluderar stiliserade versioner av hennes och familjens favoritprodukter från Lidl.
-Vi tror att våra kunder kommer att uppskatta den unika designen och samtidigt bidra till en mer hållbar shoppingupplevelse. Lidl Sverige fortsätter att sträva efter att erbjuda kvalitetsprodukter till rimliga priser och vi är stolta över att kunna lyfta unga talanger inom design. Vi ser fram emot att se Agnes Wirfs kasse ute på stan och i våra butiker, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör Lidl Sverige.
Den nya kassen kommer att finnas tillgänglig i samtliga Lidl-butiker runt om i Sverige från vecka 34 och kommer att kosta 6,90 kr. Den tvätt- och återanvändbara kassen, som kommer i storleken 52x40x15 cm, är tillverkad av 90 procent återvunnen råvara, och är tillverkad genom tekniken non-woven som gör den slitstark.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige utnämnt till Top Employer för femte året i rad16.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har blivit utnämnt till Top Employer för femte året i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute. Denna prestigefyllda utmärkelse är ett bevis på livsmedelskedjans långsiktiga engagemang för att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna kan växa, trivas och utvecklas.
Lidl Sverige halvvägs mot målet om mindre socker och salt15.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Senast 2025 ska Lidl Sverige ha minskat socker- och salthalten i egna märkesvaror med 20 procent, jämfört med 2015. Nu är livsmedelskedjan halvvägs mot målet. – Vi vet att minskat socker- och saltintag är viktigt för att främja folkhälsan, och därför vill vi erbjuda konsumenterna det bästa sortimentet för en hälsosam livsstil, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef på Lidl Sverige.
Topptestat snabbkaffe hos Lidl10.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett test av Aftonbladet testades och betygssattes 16 snabbkaffesorter. Lidls ekologiska snabbkaffe från Fairglobe topptestades och kammade hem en andraplacering i testet med tre av fem i poäng från juryn. ”Balanserad beska, fin syra och tydliga kaffearomer” lyder utlåtandet.
Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen9.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under oktober 2020 lanserade Lidl Sverige sin kundklubb Lidl Plus. År 2022 passerade kundklubben en miljon användare och nu, drygt två år senare, spränger kundklubben tvåmiljonersvallen. Idag har nästan var femte invånare Lidl Plus‑appen.
Lidl säljer del av fastighet i Falkenberg8.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl säljer nu den del av fastigheten som tidigare inrymt den gamla Lidl-butiken vid Tångarondellen i Falkenberg. Det är en lokal aktör som förvärvat fastigheten mittemot den nuvarande Lidl-butiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum