Elgiganten väljer Carat efter omfattande mediebyråpitch
Elgiganten och dentsubyrån Carat har befäst sitt samarbete med ett nytt partnerskapsavtal på fyra nordiska marknader.

I december 2023 initierade Elgiganten en pitch för att hitta rätt partner för att hantera sin omfattande mediebudget i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Återigen föll valet på Carat, men denna gång med ett helt nytt ramverk med en prestationsdriven partnerskapsmodell för att tillsammans säkerställa Elgigantens transformation.
Madeleine Jarehov, MD Carat Sverige, kommenterar det nya samarbetet:
“Det ligger en inspirerande utmaning framför oss. På Carat ser vi detta som en ny form av partnerskap där vi tar ett helt annat ansvar och vi är otroligt glada och stolta över att fortsatt vara med och driva Elgigantens transformation framåt.”
Elgiganten har genomfört en omstrukturering för att centralisera beslutsfattandet och säkerställa en strömlinjeformad strategisk inriktning. För att anpassa sig till denna nya struktur verkar Carat nu genom två kompetensområden: mediestrategi och prestation. Dessa områden är utformade för att göra samarbetet så effektivt och målinriktat som möjligt.
Ett partnerskap med tillit och frihet
Samarbetet mellan Elgiganten och Carat går utöver traditionella mediestrategier. Medan Elgiganten har satt upp mål och budgetar, får Carat friheten att justera och fördela medel över olika mediekanaler för att uppnå bästa resultat. Detta förhållningssätt kräver djupt ömsesidigt förtroende och starkt samarbete.
Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce på Elgiganten, utvecklar beslutet att samarbeta med Carat:
“Detta nya partnerskap är ett djärvt steg framåt i vår marknadsföringsstrategi. Genom att integrera en prestationsdriven modell möjliggör vi ett mer dynamiskt och lyhört förhållningssätt till mediehantering. Detta samarbete bygger på gemensamma mål och ett affärspartnerskap som sträcker sig bortom traditionell kund - byråmodell, som vi är övertygade om kommer att stärka vår position över hela Norden.”
Kontakter
Respina GholiniaPR and Communications Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
Elgiganten varuhus återuppstår i Stockholmsförorten – ”en viktig milstolpe”13.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 13 februari 2025 slår hemelektronikkedjan Elgiganten återigen upp portarna till det nybyggda varuhuset i Märsta utanför Stockholm, på årsdagen för när en brand förstörde hela varuhuset. Invigningen kommer att uppmärksammas med olika aktiviteter och erbjudanden för besökare under hela dagen.
Elgiganten rekryterar ny Marketing Operations Manager10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter sitt arbete med att stärka varumärke och utveckla närvaron i egna och köpta kanaler och välkomnar därför en ny Marketing Operations Manager som ska leda arbetet. Mikaela Bäckius rekryteras direkt från marknadsavdelningen på skönhetsjätten Lyko.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum