Handelns framtidsförväntningar försämrades i augusti
Trots att Riksbanken nu aviserat om fler räntesänkningar förblir handelsföretagens framtidsförväntningar dystra. Nu krävs att Riksbanken såväl som regeringen tar ansvar för att skapa förutsättningar för en återhämtning av konsumenternas köpkraft.
Framtidsförväntningarna sjunker i två av tre delbranscher, och företagen i branschens syn på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, lönsamhet och antalet anställda, förblir pessimistiska. Detta då samtliga delbranscher befinner sig under det neutrala värdet 100.
– Månadens Handelsbarometer påvisar det vi poängterat under en längre tid. Hushållen håller fortsatt hårt i plånböckerna till följd av bland annat hög inflation och höga räntekostnader. Att Riksbanken nyligen aviserade för att fler räntesänkningar är att vänta var positivt, men vi tror att takten behöver vara betydligt mer offensiv. Sverige behöver en handlingskraftig Riksbank, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Splittrad butikshandel i augusti – svag ökning
Framtidsförväntningarna inom butikshandeln, som utgörs av dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, steg med 0,3 enheter i augusti. Framtidsindikatorn landar därmed på 91,2. Den främsta anledningen var att företagen inom dagligvaruhandeln tror på en ökad försäljning kommande tre månader. Samtidigt sjönk framtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln.
– Det är en giftig cocktail som sällanköpsvaruhandeln serverats. Hög inflation vilket medför extrema hyreshöjningar, i kombination med att kunder konsumerar mindre i butikerna, gör att den optimism som vi noterade under årets första månader nu tyvärr kan anses vara bortblåst. Regeringen har nu ett stort ansvar i att leva upp till löftena om att arbeta hårt för att hushållens köpkraft ska komma åter, säger Sofia Larsen.
Ökad pessimism inom e-handeln
E-handelns framtidsförväntningar sjönk med – 2,6 enheter, vilket innebär att Framtidsindikatorn landade på 94,2. Därmed är mycket av den framtidstro som präglade branschen inledningsvis under året nu utraderad.
– Även e-handeln drabbas givetvis negativt av att vi konsumerar mindre. En liten ljuspunkt är att det fortsatt är högt tryck på hemsidorna, men det är uppenbart att den totala köpesumman är betydligt mindre än vad företagen hoppats på. Fortsatt är onlinemarknadsplatser likt Temu och Shein, ett stort hot, och vi är besvikna på att regeringen inte valt att föra dialog med oss kring frågan om konkurrens på lika villkor, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour är alltid bemannad. Vi nås på 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Om Svensk Handel
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försäljningen av kläder ökade i augusti12.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fart i e-handeln bidrog till att försäljningen av kläder ökade med 2,1 procent i augusti. Skohandeln gick trögare och backade med 2,8 procent. Stilindex utökas med mer data - för första gången släpps siffror uppdelat på butik och e-handel.
Pressinbjudan Nordic Retail Summit 20244.9.2024 11:13:35 CEST | Pressinbjudan
Välkommen till Nordic Retail Summit 2024, den ledande konferensen för detaljhandeln i Norden! Den 2 oktober samlas branschledare, innovatörer, politiker och experter på Stockholm Waterfront för att diskutera framtidens handel och de utmaningar och möjligheter som väntar.
Retail Awards 2024 - Här är finalisterna!3.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 2 oktober är det äntligen dags att återigen hylla handelns starkaste lysande stjärnor på Retail Awards 2024 – handelns mest prestigefyllda och festliga gala. Efter ett intensivt arbete har jurygrupperna tagit fram 27 finalister som nu har chansen att vinna handelns mest åtråvärda priser.
Kontanter är fortsatt en naturlig del av den svenska handeln30.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt färre konsumenter inom handeln betalar sina varor och tjänster med kontanter. Trots det fortsätter en klar majoritet av butikerna att acceptera kontanter som betalmedel. Handeln tar sitt ansvar och tillhandahåller betalsättet så länge efterfrågan finns, men samtidigt bör staten ta ett större ansvar.
Second hand-marknaden omsatte 2,8 miljarder i juni och juli28.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-marknaden befäster sin position som ett naturligt sätt för svenskar att handla på. När två av sommarmånaderna nu summerats kan Svensk Handels Pre Loved-indikator visa på att försäljningen av second hand omsatte 2,8 miljarder kronor under juni och juli.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum