Här är SvD:s nya grävredaktion
Svenska Dagbladet startar en ny permanent avdelning för undersökande journalistik, ledd av den prisbelönta grävchefen Anna Tiberg. Till en början består teamet av tre erfarna grävreportrar och en dataanalytiker. Samtidigt kommer medarbetare från andra avdelningar att fortsätta ansluta till grävredaktionens olika projekt.

– Under de senaste åren har vi utvecklat en metod för undersökande journalistik som fungerar bra på Svenska Dagbladet. Den har lett till viktiga avslöjanden som har engagerat och berört många. Nu tar vi nästa steg och skapar en egen avdelning för grävande journalistik för att kunna fortsätta och förstärka vårt arbete, säger redaktionschef Erik Hedtjärn.
Hittills har den undersökande journalistiken på SvD varit en del av nyhetsredaktionen. Nu blir den en egen avdelning med tre fasta grävreportrar och en dataanalytiker. Dessutom kommer specialistreportrar från andra avdelningar att ansluta till teamet för att bidra med sina kunskaper.
– Vi har jobbat med specialistreportrar i många projekt och sett att det har fungerat väldigt bra. Nu vill vi också få in expertkompetens från SvD:s dataanalys-team som en del av grävredaktionen. Vi har tagit hjälp av analys tidigare, men nu hoppas vi kunna göra det mer strukturerat. Vi testar och ser om det är ett effektivt sätt att arbeta, säger grävchef Anna Tiberg.
Tre erfarna reportrar från Svenska Dagbladet, med bakgrund inom både nyhets- och näringslivsjournalistik, ansluter nu permanent till grävredaktionen:
Frida Svensson: Prisbelönad undersökande reporter med lång erfarenhet på SvD och en av Sveriges mest erfarna kriminalreportrar. Hon har bland annat gjort den uppmärksammade granskningen "Fallet Stefan" från 2019 och blev nominerad till Guldspaden för avslöjandet "Spotify och gängpengarna."
Erik Wisterberg: Även han nominerad till Guldspaden för granskningen av Spotify. Han var med och skapade podden "SvD Tech brief" och nyhetsbrevet med samma namn på SvD Näringsliv. Han blev nominerad till Stora Journalistpriset 2020, vann Guldspaden 2017, och har skrivit boken "Sveriges nya miljardärer" samt ljudboken "Sagan om Spotify."
Jani Sallinen: Sedan många år grävande reporter på SvD, författare och prisbelönad journalist. Han är medförfattare till boken ”Vapensmederna - männen som beväpnar Sveriges kriminella.” En av hans senaste uppmärksammade granskningar, tillsammans med kollegan Emmylou Tuvhagen, handlar om sexuella övergrepp i psykiatrin.
Max Karpefors: Data scientist i SvD:s analysteam sedan 2020, som nu också på deltid blir en del av grävredaktionen. Han har tidigare bidragit med dataanalyser som varit avgörande för flera granskningar, bland annat av kinesiska militärforskare på svenska universitet och den hårda belastningen på hemtjänstpersonal.
Den nya grävredaktionen leds av Anna Tiberg, med gedigen och lång erfarenhet av undersökande journalistik. Hon har vunnit arbetsledarpriset "Gyllene Dynamon" från Föreningen Grävande Journalister, fått "Guldspaden" en gång och nominerats ytterligare fyra gånger. Hon har också vunnit Fackförbundspressens journalistpris två gånger och lett flera granskningar som blivit nominerade och prisbelönta av både Guldspadejuryn och Sveriges Tidskrifter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, redaktionschef. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Anna Tiberg, grävchef. Telefon: 08-13 53 00 E-post: anna.tiberg@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media inleder partnerskap med OpenAI10.2.2025 15:00:12 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media och OpenAI ingår ett strategiskt partnerskap som ska integrera Schibsted Medias faktabaserade journalistik i OpenAI:s tjänster. Schibsted Media kommer också att få tillgång till OpenAI:s insikter och tillgång till dess nya teknologi.
Louise Barkenäs ny ledare för IN/LAB – tillför affärsperspektiv till inkluderingslabbet5.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Louise Barkenäs går in som chef för inkluderingslabbet IN/LAB under 2025. – Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger den tillträdande ledaren.
Klimatjournalistpris till Dagens ETC och Supermiljöbloggen31.1.2025 11:01:11 CET | Pressmeddelande
Eigil Söderin och Anton Borgström, Dagens ETC, samt Jan Lindsten och Lukas Frisell, Supermiljöbloggen, är 2024 års mottagare av Aftonbladets klimatjournalistpris. De får priset för att i flera reportage granskat hur näringslivets tankesmedja Timbro under 1990-talet tagit emot minst 400 000 kronor från oljebolaget Exxon, förmedlade via lobbyorganisationen Atlas. Pengarna var enligt granskningen öronmärkta för att sprida en bild av klimatfrågan som gynnade fossilindustrin.
Schibsted Media vidtar åtgärder för att säkra en bärkraftig framtid22.1.2025 10:07:32 CET | Pressmeddelande
Koncernchef Siv Juvik Tveitnes informerade på onsdagen de anställda i Schibsted Media om de övergripande åtgärder som företaget vidtar för att anpassa sig till den ekonomiska situationen och bana väg för den långsiktiga strategin.
Schibsted Media lanserar trendrapport om framtidens native20.1.2025 10:44:45 CET | Pressmeddelande
Annonsörer blir nyhetsförmedlare och behovet av äkta vara blir större än någonsin i AI-eran. Det är några av trenderna som lyfts fram i den rapport som Schibsted Brand Studio och norska systerbyrån Schibsted Partnerstudio lanserar idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum