Avgörande att staten tar större ansvar för finansieringen av svensk skola
Fler kommuner än tidigare fördelar pengar till skolor utifrån elevernas socioekonomiska bakgrund, enligt en rapport från SKR. Men det stora problemet är att det är för lite resurser i skolsystemet, anser Sveriges Lärare. Att lärare och att stödpersonal sägs upp runtom i landet gör att det blir svårt att upprätthålla kvalitén.
– Det är bra att allt fler kommuner fördelar pengar till skolor utifrån elevernas socioekonomiska bakgrund, som elevernas hem- och familjeförhållanden, som en rapport från SKR visar. Dock glömmer SKR att berätta att det kan bero på att staten har infört Kunskapsbidraget, det tidigare Likvärdighetsbidraget, där staten ger mer resurser till skolor med större utmaning, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Oavsett är det stora problemet att det är för lite resurser i skolsystemet. Att lärare och att stödpersonal sägs upp runtom i landet och att vi inte kan upprätthålla kvalitén. Det måste SKR ta ett större ansvar för!
Hur mycket man satsar på skolan ska bero på behoven och inte på kommunernas separata ekonomier, anser Sveriges Lärare. Det är avgörande att staten tar ett större ansvar för finansieringen av för svensk skola. Kunskapsbidraget visar på ett sätt som staten har gjort det på. Ett annat vore att införa miniminivåer på hur lite en kommun får lägga på skolan, utifrån sin geografi och socioekonomiska utmaning, i linje med vad som ligger i Skolpengsnormsutredningens direktiv.
– Skolan är ytterst en nationell angelägenhet och staten behöver därför överta ansvaret för skolväsendets likvärdighet, styrning, resursfördelning och finansiering, säger Anna Olskog.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seZoran AlagicPressansvarig
Tel:070-262 27 00zoran.alagic@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärare varslar om strejk på Birger Jarls gymnasium i Stockholm2.9.2024 13:42:58 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare har i dag varslat om att ta ut sina medlemmar på Birger Jarls gymnasium i strejk. Varslet grundar sig i att arbetsgivaren hittills inte har velat teckna kollektivavtal för lärarna på skolan.
Sveriges Lärare välkomnar regeringens beslut om offentlighetsprincipen för fristående skolor21.8.2024 11:48:08 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare ser positivt på regeringens beslut att remittera förslaget om att införa offentlighetsprincipen i fristående skolor. Detta beslut kompletterar det tidigare förslaget om en mildare insynsprincip, som fackförbundet starkt motsatte sig.
Ny undersökning: Hårt klimat för hbtqi-personer i skolan30.7.2024 08:02:46 CEST | Pressmeddelande
Var fjärde högstadielärare hör minst en gång i veckan elever uttrycka verbala kränkningar mot hbtqi-personer. Det visar Sveriges Lärares nya undersökning.
Välkommet att regeringen vill utreda en reglering av lärares undervisningstid29.6.2024 10:30:04 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Lärare har höga förväntningar efter regeringens besked att man ska ge ett ett tilläggsdirektiv till utredningen ”En minskad administrativ börda för förskollärare och lärare”. Utöver sitt ursprungliga direktiv – att minska byråkrati och frigöra tid – ska utredaren nu även se över hur undervisningstiden samt tiden till för- och efterarbete kan regleras.
Tidspress i klassrummet: Mindre än två minuter per elev25.6.2024 07:18:26 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten lärare uppger i Sveriges Lärares nya rapport ”En ohållbar klassrumssituation”, att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen. På en 60-minuterslektion har läraren mindre än två minuter till varje elev.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum