Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
Den 1 september 2022 infördes en ny bestämmelse i prisinformationslagen. Den nya bestämmelsen säger att när en produkt säljs med ett sänkt pris ska även det tidigare priset anges. Det tidigare priset ska vara det lägsta pris som produkten har haft under de 30 senaste dagarna innan prissänkningen. Syftet med bestämmelsen är att motverka att företag höjer priset en kort tid före en prissänkning för att reapriset ska verka förmånligare än det egentligen är.
Många överträdelser
Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att bland annat utreda konsekvenserna av den nya bestämmelsen och vilken effekt den fått. Utredningen redovisas nu i en rapport som konstaterar att bestämmelsen inte fått något större genomslag. Konsumentverket har under 2023 och 2024 granskat en stor mängd produkter och företag inom många olika branscher. Både på nätet och i butik. Granskningen visar att det fortfarande förekommer överträdelser i stor omfattning.
– Pris har stor betydelse för konsumenter när de handlar. Konsumenter ska kunna lita på att en prissänkning är så stor som den framställs, säger Johan Ohlsson, enhetschef på avdelningen Konsumentskydd.
Dialog med branschen
Under hösten 2023 genomförde Konsumentverket en stor granskning av e-handeln som visade att 59 procent av alla granskade prissänkta produkter inte angav korrekt tidigare pris. En uppföljning några månader senare visade ingen förbättring. Sex av tio företag visade brister.
Konsumentverket har dessutom granskat prissänkningar i dagligvaruhandeln och genomfört en fältundersökning i fysiska butiker. Även dessa granskningar har visat på brister som att tidigare pris inte anges alls eller att det anges på ett otydligt sätt som inte lever upp till lagens krav. Konsumentverket har dessutom varit i kontakt med branschorganisationer för att få deras bild av konsekvenserna av den nya bestämmelsen. Dialogen kommer att fortsätta under hösten.
– Vi har nu kontaktat branschen för att presentera innehållet i rapporten. Vi planerar även för nya tillsynsinsatser under hösten med anledning av de brister som finns, säger Johan Ohlsson.
Ladda ner rapporten Marknadsföring av prissänkningar
Läs om reglerna för prisinformation på Konsumentverkets webbplats
Kontakt för medierna: Johan Ohlsson, enhetschef, via presstjänsten telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar6.5.2025 10:28:54 CEST | Pressmeddelande
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen22.4.2025 09:47:22 CEST | Pressmeddelande
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot marknadsföringslagen. Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen15.4.2025 09:15:15 CEST | Pressmeddelande
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentverket agerar för att skydda barn mot otillbörliga affärsmetoder i onlinespel21.3.2025 12:10:43 CET | Pressmeddelande
En EU-koordinerad tillsynsinsats har inletts mot det svenska bolaget Star Stable Entertainment AB efter en anmälan från organisationen Sveriges konsumenter. Insatsen leds av konsumentskyddsmyndigheterna i Sverige och Norge, och omfattar flera konsumenträttsliga överträdelser i spelet Star Stable Online.
Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar4.3.2025 10:06:59 CET | Pressmeddelande
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum