Dansa som en gudinna – uruppförande av kontroversiell indisk pjäs
Den indiske dramatikern Mahesh Dattanis nya pjäs har ännu inte uppförts i Indien eller någon annanstans i världen. Nu presenteras den som en gestaltad läsning den 24 september i Dramatenbaren, inom ramen för Dramaten.Doc.
I slutet av åttiotalet skrev Mahesh Dattani pjäsen Dansa som en man (Dance like a Man) som skildrar dåtidens samhällsförändringar i Indien genom berättelsen om hur den traditionellt och hårt könsbundna klassiska indiska dansen omdefinierades för att passa ett modernt liv i en demokratisk stat. Nu trettiofem år senare har han skrivit en uppföljare: Dansa som en gudinna (Dance Like a Goddess) om ett Indien som i stället blickar bakåt.
– Klassisk dans är en uppskattad konstform på grund av dess koppling till tradition och religion. Men mer radikala uppsättningar som till exempel kritiserar kastsamhället censureras kraftigt och konstnärerna hotas av förföljelser enligt de indiska uppviglingslagarna. Jag skildrar här en familj som på ett sätt står i konflikt med både det traditionella och det radikala, berättar Mahesh Dattani.
Pjäsen Dansa som en gudinna (Dance Like a Goddess) har aldrig tidigare spelats och Dramaten.Doc:s gestaltade läsning kan därför ses som ett uruppförande. Den 26 oktober kommer pjäsen att framföras på New Brunswick Performing Arts Center i New Jersey.
Mahesh Dattani (f. 1958) är en indisk dramatiker och regissör. Hans verk har översatts och framförts både i Indien och utomlands, bland annat i USA där han under 2022 arbetade som dramatiker och regissör för den experimentella interaktiva dansteaterplattformen This is Not a Theatre Company i New York. För pjäsantologin Final Solutions and Other Plays (1993) belönades han med Sahitya Akademi Award, Indiens högsta litterära pris. Mahesh Dattani är konstnärlig ledare för Playpen Performing Arts Trust, en teatergrupp i Mumbai, som arbetar med utbildning och framtagande av nya verk för scen.
Regi: Dmitri Plax. Översättning: Irena Kraus. Medverkande: Nina Fex, Alexander de Sousa m.fl.
Dramaten.Doc startade våren 2023 under konstnärlig ledning av regissören och författaren Dmitri Plax och har hittills gett elva gestaltade läsningar. Den senaste läsningen gavs i juni 2024 då Jag är OK av ukrainska Nina Zachozjenko gavs på Lilla scen. Tidigare har texter av bl.a. tjeckiske Bohumil Hrabal, ukrainske Serhij Zjadan framförts, liksom en specialskriven text av den burmesiska journalisten och författaren Wendy Law-Yone och texter av ukrianske Stanislav Asejev, armeniska Lika Zakarjan, kurdiske Firat Ceweri, belarusiska Ales Bjaljatski och Maksim Znak, ryska Svetlana Petrijtjuk och filippinska Maria Ressa och Navalnyj: Rättegången – en aldrig tidigare spelad pjäs baserad på faktiska domstolsförhandlingar av Peder Carlquist och Dmitri Plax.
Nyckelord
Kontakter
Lena TörnerPressansvarig
Tel:0703-72 61 47lena.torner@dramaten.seBilder
Om oss
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Kitte Wagner och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Dramaten 2024: Höga biljettintäkter och yngre publik24.1.2025 09:32:55 CET | Pressmeddelande
Biljettintäkterna för 2024 landade på 55 miljoner kronor vilket är det näst högsta någonsin i Dramatens historia. Trots färre antal föreställningar och produktioner, beroende på minskade anslag, kan ökningen förklaras med hög beläggning på Stora scenen. –Vi märker även att vi når en yngre publik vilket är mycket glädjande, säger Kitte Wagner, vd Dramaten och Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare.
Salong Esther - kvällar om judiskt liv i Sverige22.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Dramaten uppmärksammar 250 år av judiskt liv i Sverige med litterära salonger fyllda med läsningar, improvisation, musik och samvaro. Skådespelarna Ellen Jelinek och Sara Key är konstnärligt ansvariga och bjuder in gäster som på olika sätt belyser judisk historia, nutid och framtid. Premiär i Dramatenbaren den 6 februari.
En av teaterhistoriens värsta mödrar på scen21.1.2025 13:40:51 CET | Pressmeddelande
Pelikanen av August Strindberg är ett intensivt kammarspel om en mor som försummar sina barn. Nu sätts den upp på Lilla scenen i regi av Emil Graffman. I rollerna: Lena Endre, Electra Hallman, Anneli Martini, Torkel Petersson och Peter Viitanen. Premiär 6 februari.
Dramaten presenterar förbjuden georgisk pjäs16.1.2025 08:55:00 CET | Pressmeddelande
Dramaten.Doc, som presenterar gestaltade läsningar om aktuella händelser i världen, fortsätter under våren med fem nya läsningar. Vid första tillfället framförs den georgiske författaren Davit Gabunias pjäs Hur jag blev kär i oligarkens dotter. Den 30 och 31 januari i Dramatenbaren.
Mattias Andersson gör Bergmans Skammen15.1.2025 09:27:32 CET | Pressmeddelande
Ingmar Bergmans film Skammen från 1968 handlar om ett konstnärspar som lever i en orolig tid där ett krig plötsligt bryter ut. Mattias Andersson, regissör, teaterchef och konstnärlig ledare på Dramaten, har här bearbetat filmen för vår samtid. I rollerna syns Adam Lundgren, Sofia Pekkari och Peter Andersson. Premiär på Stora scenen 1 februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum