Innovitaskolan och Pops Academy vinner Guldtrappan för digital skolutveckling
Guldtrappan är en prestigefylld kvalitetsutmärkelse som tilldelas ett fåtal skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller att driva skolutveckling i en digital samtid. I år mottar Innovitaskolan och Pops Academy, båda en del av AcadeMedia, utmärkelsen för sitt målmedvetna och systematiska arbete med att integrera digitala verktyg i klassrummet för att förstärka lärandet.
– Jag är oerhört stolt över alla som har varit en del av denna resa. På bara ett år har vi byggt upp en stark organisation och ett arbetssätt som verkligen gör skillnad för våra elever. Utmärkelsen är en hyllning till våra medarbetare och ledare, säger Fredrik Ogell, utbildningsdirektör på Innovitaskolan och Pops Academy.
Innovitaskolan och Pops Academy består av 11 000 elever och 1 500 medarbetare, med verksamheter spridda över hela Sverige, från Kalix i norr till Karlskrona i söder. Det geografiska spannet ställer höga krav på ett effektivt digitalt samarbete och en tydlig systematik för hur kunskap och erfarenheter delas inom organisationen.
För att möta dessa utmaningar har Innovitaskolan och Pops Academy skapat en organisation där digitaliseringsinnovatörer leder det pedagogiska arbetet med digitalisering, i nära samarbete med skolledningarna. På varje enhet finns digitaliseringsansvariga som har ett starkt pedagogiskt fokus, och de stöttas av en IT-organisation som säkerställer att den digitala infrastrukturen fungerar smidigt.
– Vi arbetar aktivt för att alla elever, oavsett var i landet de befinner sig, ska få samma förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. Det är en grundläggande demokratisk rättighet. Eleverna måste ha de rätta förutsättningarna för att fatta kloka beslut och göra medvetna val om hur och när digitala verktyg kan användas på bästa sätt, säger Rebecca Braun, digitaliseringsinnovatör på Innovitaskolan och Pops Academy.
Som en del av detta arbete har Innovitaskolan och Pops Academy utvecklat en detaljerad progressionsplan som tydligt beskriver vad eleverna från förskoleklass till årskurs 9 behöver kunna om digital kompetens, baserat på läroplanen. Dessutom har en omfattande stödbank och lärmoduler, inklusive material om digital läsning, skapats för att stödja lärarna i deras undervisning. Skolorna driver även flera innovativa projekt, bland annat inom områdena Virtual Reality (VR) och 3D-printning.
– Under året har vi lanserat initiativet ”Innovitaskolan delar – live”, där lärare och forskare delat med sig av sina insikter och erfarenheter kring lärande och digitalisering. En del av Guldtrappans utmärkelse innebär att vi fortsätter sprida goda exempel och erfarenheter, vilket vi kommer att göra genom kommande webbinarier och vid vårens konferens ”Framtidens lärande”, avslutar Fredrik Ogell.
Guldtrappan 2024 är ett erkännande av Innovitaskolans och Pops Academys ledande roll i att forma framtidens digitala lärmiljöer och deras engagemang för att ge alla elever samma möjligheter till en modern och inkluderande utbildning.
Nomineringen från Guldtrappan
“Innovitaskolans och Pops Academys trettio skolor är utspridda över hela landet och övervinner på ett imponerande vis de stora avståndet mellan enheterna. Man har lyckats skapa en gemensam struktur för utveckling med fokus på en undervisning som med stöd av digitalisering främjar lärandet. En grundval är en progressionsplan för digital kompetens utgående från Lgr22. Resan mot en likvärdig digitalisering pågår baserad på den digitala agendan utgående från att digitalisering är en metod för verksamhetsutveckling med fokus på automatisering och innovation. Digitaliseringen är därför integrerad i det systematiska kvalitetsarbetet. Man har även utvecklat lärmoduler för kompetensutveckling. De stora avstånden har lett till utvecklandet av digitala forum och till möjligheterna att dela med sig till övriga skolsverige genom ”Innovitaskolan delar”, vilka är publika. Innovitaskolan och Pops Academy uppvisar ett imponerande samspelt utvecklingsarbete”.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik OgellUtbildningsdirektör Innovitaskolan och Pops Academy
Tel:+46 76 101 30 11fredrik.ogell@academedia.seInnovitaskolan består av 28 grundskolor varav 14 med integrerade förskolor. Skolorna utgår från EU:s nyckelkompetenser för ett livslångt lärande och kombinerar traditionell undervisning med moderna verktyg och metoder. Innovitaskolan är en del av AcadeMedia. Läs mer på https://innovitaskolan.se.
Pops Academys grundskolor finns i Stockholm och Örebro. På skolorna får eleverna utveckla sina kreativa och musikaliska förmågor – samtidigt som de får en utbildning med akademisk kvalitet. Läs mer på https://popsacademy.se/.
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
Två AcadeMedia-verksamheter nominerade till årets hållbara förskola och skola4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För- och grundskolan Vittra Rösjötorp och förskolan Pysslingen Lövhagen arbetar sedan flera år tillbaka systematiskt med hållbarhet som en röd tråd i allt de gör. Nu har de blivit nominerade till årets hållbara förskola och skola av Håll Sverige Rent, i konkurrens med över 750 andra verksamheter.
Rytmus Göteborg beviljas spetsutbildning inom musik28.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Rytmus Musikgymnasium i Göteborg har fått tillstånd från Skolinspektionen att starta en riksrekryterande spetsutbildning inom det estetiska programmet med inriktning musik. Från och med höstterminen 2025 kommer 16 elever inom profilerna musiker/artist, låtskrivare/artist och musikproducent att antas till denna eftertraktade och unika utbildning.
Rytmus i Stockholm beviljas spetsutbildning inom musik28.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Rytmus Musikgymnasium i Stockholm har fått tillstånd från Skolinspektionen att starta en riksrekryterande spetsutbildning inom det estetiska programmet med inriktning musik. Från och med höstterminen 2025 kommer 34 elever inom profilerna musiker/artist, låtskrivare/artist och musikproducent att antas till denna eftertraktade och unika utbildning.
Rytmus Malmö beviljas spetsutbildning inom musik28.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Rytmus Musikgymnasium Malmö har fått tillstånd från Skolinspektionen att starta en riksrekryterande spetsutbildning inom det estetiska programmet med inriktning musik. Från och med höstterminen 2025 kommer 12 elever inom profilerna musiker/artist, låtskrivare/artist och musikproducent att antas till denna eftertraktade och unika utbildning.
Riksrekryterande utbildning i design och sömnadsteknik till Designgymnasiet25.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Designgymnasiet i Sickla, Malmö och Göteborg har blivit tilldelade riksrekryterande utbildning med eget examensmål inom det yrkesinriktade programmet Design- och sömnadsteknik av Skolinspektionen. Från och med höstterminen 2025 kommer skolornas elever att kunna fördjupa sina kunskaper inom sömnadsteknik och mode på en högre nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum