Gustav Bergman och Hanna Lundberg vinnare av Swedish League

Det blev en överlägsen segrare och en sekundsegrare när seniorklasserna i Swedish League avgjordes i Gyllbergen utanför Borlänge. På söndagens jaktstart var Hanna Lundberg, OK Renen, överlägsen medan Gustav Bergman, OK Ravinen, tog sin nionde totalseger fem sekunder före Max Peter Bejmer, IFK Göteborg.

Topp tre damer. Från vänster: Tvåan Karolin Ohlsson, ettan Hanna Lundberg och trean Alva Sonesson. Johan Trygg/Svensk Orientering

Hanna Lundberg startade jaktstarten en minut och 24 sekunder före Karolin Ohlsson. I mål var segermarginalen dryga elva minuter.

– Jag var duktig på att orientera i dag tydligen, säger Hanna Lundberg efter sin första totalseger i Swedish League.

Att Hanna Lundberg trivs i vildmarksterrängen i Gyllbergen utanför Borlänge står helt klart efter två segrar i helgen. På dagens avgörande jaktstart var Lundberg helt överlägsen.

Vad säger du om loppet, banan och terrängen?
– Det var fint! Jag var pigg, glad och duktig på att orientera i dag tydligen, säger Lundberg strax efter målgång.

Vilka var utmaningarna på banan?
– Man får aldrig vila, det är orientering hela vägen. Vi ett tillfälle var jag livrädd när jag skulle ha en sänka mitt i en sluttning. Banan var också mer varierad än vad jag trott innan.

I herrklassen var det en stenhård kamp från start till mål mellan Gustav Bergman och Max Peter Bejmer. Bergman var starkast på slutet och säkrade sin nionde totalseger.

– Det var hård kamp hela vägen, berättar Bergman som korsade mållinjen fem sekunder före Bejmer.

– Vi har varit tillsammans hela tiden. Det har gått i vågor vem som var starkast. Max hade en riktigt bra period när vid sprungit 50-60 minuter. Jag märkte att han gick för det, berättar Bergman och fortsätter:

– Min plan var att gå riktigt hårt i utförsbacken mot näst sista. Så det gällde att hålla ryggen innan det.

Kan du berätta om avgörandet?
– Jag fick till det bra. Det var full spätta ner för sluttningen och jag hade inte riktigt koll på kartan utan körde på kartminne hela vägen. Men jag märkte att jag fick lucka när det var lite stenigt. Det var skönt för jag ville inte Max med mig på stiglöpningen på slutet.

Det var en besviken Max Peter Bejmer som sprang över mållinjen strax bakom vinnaren.

– Man är lite förbannad så här direkt efter men det var en bra kamp hela vägen. När Gustav fick kontrollen innan det var stenigt utför så vet jag ju att han är riktigt bra. Jag kunde inte sätta emot det tempot även om det kändes rätt bra fysiskt hela vägen, berättar Bejmer.

Vinnare i juniorklasserna i Swedish League 2024 är: Ola Leire, Göteborg-Majorna O (H18), Freja Hjerne, Tumba-Mälarhöjden (D18), Svante Selin, FK Göingarna (H20), Alma Svennerud, Karlskrona SOK (D20).

Resultat
2024-09-22 Swedish League, #11, jaktstartsfinal, förkortad lång + Tuna Ting, medel

D21 Elit, 9 750 m: 1) Hanna Lundberg, OK Renen, 1.12.46, 2) Karolin Ohlsson, Järla Orientering, +11.12, 3) Alva Sonesson, Falköpings AIK OK, +11.41, 4) Helena Karlsson, Nydalens SK, +13.59, 5) Johanna Källvik Leufvén, IFK Göteborg Orientering, +17.03, 6) Frida Vikström, Sundsvalls OK, +17.08, 7) Lisa Risby, OK Kåre, +17.22, 8) Alva Svensk, Göteborg-Majorna OK, +17.23, 9) Hilda Holmqvist Johansson, IKHP Huskvarna, +17.27, 10) Klara Axelsson, IFK Göteborg Orientering, +17.29.

H21 Elit, 12 275 m: 1) Gustav Bergman, OK Ravinen, 1.13.34, 2) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg Orientering, +0.05, 3) Simon Imark, Tullinge SK, +9.25, 4) Simon Hector, Snättringe SK, +10.14, 5) Axel Granqvist, OK Ravinen, +15.15, 6) Jerker Lysell, Hagaby GoIF Örebro, +16.40, 7) Valter Pettersson, OK Tisaren, +17.02, 8) Erik Herne, OK Ravinen, +18.54, 9) Jesper Sjöblom, Södertälje-Nykvarn OF, +18.59, 10) Emil Ljungemyr, OK Kolmården, +19.02.

D20 Elit, 6 100 m: 1) Alma Svennerud, Karlskrona SOK, 46.58, 2) Tuva Östangård, Västerviks OK, +0.41, 3) Ida Bengtsson, OK Alehof, +2.09, 4) Elsa Kaipe, OK Kåre, +5.14, 5) Emma Emilsson, OK Orion, +5.15, 6) Elsa Hedin, OK Linné, +8.40, 7) Tova Rangert, IKHP Huskvarna, +8.45, 8) Julia Forsgren, OK Tyr, +8.54, 9) Sara Ohlin, Bredaryds SOK, +15.31, 10) Lisa Östensson, OK Skogshjortarna, +15.34.

H20 Elit, 8 275 m: 1) Svante Selin, FK Göingarna, 51.33, 2) Axel Bratt, OK Orion, +3.24, 3) Hannes Mogensen, OK Ravinen, +3.30, 4) Linus Wernström, Växjö OK, +4.10, 5) Odin Ek, Nyköpings OK, +4.23, 6) Tim Lundberg, OK Renen, +4.31, 7) Edvin Forsberg, OK Ravinen, +5.30, 8) Isak Eskilsson, IKHP Huskvarna, +8.13, 9) Joel Golsäter, OK Kåre, +9.37, 10) Viktor Sone, Attunda OK, +9.40.

D18 Elit, 5 325 m: 1) Freja Hjerne, Tumba-Mälarhöjden OK, 40.14, 2) Tuva Sirviö, Umeå OK, +4.45, 3) Tilia Olsson, Uddevalla OK, +7.55, 4) Izabella Ljungberg, OK Tyr, +8.44, 5) Filippa Hjerne, Tumba-Mälarhöjden OK, +8.45, 6) Cajsa Alenius, Nyköpings OK, +8.47, 7) Signe Hördegårdh, IFK Göteborg Orientering, +8.58, 8) Lovisa Borg, Södertälje-Nykvarn OF, +12.58, 9) Tilda Sundkvist, Västerviks OK, +13.47, 10) Ellen Wångberg Aneland, Tumba-Mälarhöjden OK, +15.17.

H18 Elit, 6 575 m: 1) Ola Leire, Göteborg-Majorna OK, 42.45, 2) Ludwig Rosén, Göteborg-Majorna OK, +5.09, 3) Anton Jonsson, OK Tyr, +6.19, 4) Emil Åberg, OK Linné, +6.25, 5) Gustav Netz, Järla Orientering, +6.29, 6) Emil Ling, IKHP Huskvarna, +6.36, 7) Edvin Johansson Liljegren, Väsby OK, +6.38, 8) Max Österberg, OK Ravinen, +12.39, 9) Mads Christian Maarup, Eksjö SOK, +13.12, 10) Hjalmar Axelsson, FK Göingarna, +15.30.

Komplett resultat:

Johan Trygg/Svensk Orientering
Topp tre herrar. Från vänster: Tvåan Max Peter Bejmer, ettan Gustav Bergman och trean Simon Imark.
Johan Trygg/Svensk Orientering

Svenskarna utmanar om topplaceringar i världscupen25.9.2024 18:08:22 CEST | Pressmeddelande

Imorgon inleds den sista och avgörande omgången av världscupen, där både den totala världscupen och nationstävlingen ska avgöras. De svenska orienterarna ligger väl till inför den sista omgången. Tove Alexandersson ligger på tredje plats i den totala världscupen, medan Martin Regborn och Emil Svensk ligger tvåa respektive trea på herrsidan. – Jag känner hur Emil flåsar mig i nacken i den totala världscupen, säger Martin Regborn.