Sweco Sverige AB

Botniska korridoren föreslår statligt ägt bolag för Malmbanan – Ny Swecorapport presenterar finansieringsförslag för järnvägen

Dela

Regeringen uttrycker i sin infrastrukturproposition att näringslivet kan medverka i finansieringen av Malmbanans utbyggnad. Sweco har, på uppdrag av Botniska korridorens regionsamarbete, analyserat olika finansieringsalternativ för Malmbanan, inklusive offentlig-privat samverkan (OPS). I rapporten framhålls att ett statligt ägt bolag kan vara en lämplig lösning för förvaltning av Malmbanan, tillsammans med höjda ban- och brukaravgifter för näringslivet.

Ny rapport från Sweco, på uppdrag av Botniska korridoren, ger förslag på hur en utbyggnad av järnvägen i norra och mellersta Sverige kan finansieras och genomföras. Foto: Janne Mikkonen
Ny rapport från Sweco, på uppdrag av Botniska korridoren, ger förslag på hur en utbyggnad av järnvägen i norra och mellersta Sverige kan finansieras och genomföras. Foto: Janne Mikkonen

– Att Sverige riskerar att tappa investeringar om infrastrukturen saknas eller har för låg standard är ett faktum. Vår uppgift på Sweco är att presentera realistiska vägar framåt för hur utbyggnaden av Botniska korridoren kan finansieras och realiseras, säger Ann-Louise Lökholm-Klasson, vd på Sweco Sverige.

Förslaget om ett statligt bolag grundar sig på Malmbanans strategiska betydelse för både försörjningsberedskap och nationell säkerhet. Ett helägt bolag skulle, enligt rapporten, ge förutsättningar för att säkra långsiktigt underhåll och investeringar i järnvägen, samtidigt som det möjliggör ett framtida nordiskt samägande med aktörer från Sverige, Norge och Finland.

Investeringsstrategi på 130 miljarder kronor
Rapporten uppskattar att utvecklingsstrategierna för järnvägsnätet i norra och mellersta Sverige kräver investeringar på totalt 130 miljarder kronor (prisnivå 2021-02). För att möjliggöra dessa satsningar föreslår rapporten att EU-finansieringen maximeras genom ett utökat samarbete mellan regering, Trafikverket, regioner, kommuner och intresseorganisationer.

Rapporten gör också en bedömning av möjligheterna att få medfinansiering från Nato för utveckling av järnvägsstråken inom Botniska korridoren. Bedömningen är att dessa möjligheter är begränsade, vilket gör det viktigt att i stället fokusera på samordning av nationella resurser och EU-bidrag för att genomföra de föreslagna investeringarna.

Rapportens rekommendationer i korthet:

  • Näringslivet bör inte belastas med finansiering av statlig infrastruktur utöver brukaravgifter (exempelvis banavgifter) och skatter.
  • Malmbanan föreslås drivas av ett statligt helägt bolag, likt SVEDAB. "Malmbanan AB" skulle även ansvara för underhåll av banan, för att möta de särskilda krav på bärighet som finns samt för att skapa synergier mellan utbyggnad till dubbelspår och löpande underhåll.
  • Utbyggnaden av Malmbanan och andra järnvägsstråk bör i första hand finansieras genom höjda statliga anslag och, i andra hand, genom statlig utlåning. Samtidigt bör EU-finansieringen maximeras.
  • För utbyggnaden av Norrbotniabanan (Skellefteå–Luleå) och järnvägen Gävle–Sundsvall–Härnösand (Nya Ostkustbanan) föreslås att statliga projektbolag används, på samma sätt som när Botniabanan byggdes ut.

 
Botniska korridoren – ett samarbete för starkare transportinfrastruktur
Botniska korridoren är ett gemensamt initiativ mellan sju regioner: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland Härjedalen, Dalarna, Gävleborg och Örebro län, som tillsammans utgör mer än två tredjedelar av Sveriges yta. Samarbetets mål är att förbättra förbindelserna mellan norra och mellersta Sverige och övriga Europa, samt att knyta samman norra Skandinavien genom utveckling av transportinfrastrukturen. Swecos rapport presenterar förslag på hur dessa mål kan uppnås genom en gemensam satsning på järnvägen.

Förslagen i ursprungsrapporten har överlämnats från Botniska korridoren till infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD), ordföranden i Trafikutskottet Ulrika Heie (C) samt Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.


För ytterligare information, vänligen kontakta:

Presschef Annika Molander annika.molander@sweco.se eller Swecos presstjänst: press@sweco.se, 010-484 50 20

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige Foto Anna W Thorbjörnsson
Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige Foto Anna W Thorbjörnsson
Ladda ned bild
Botniska korridoren karta
Botniska korridoren karta
Ladda ned bild

Dokument

Om oss

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Följ Sweco Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sweco Sverige AB

Stockholm och Göteborg kan öka sin blågröna infrastruktur – ny Swecorapport om regenerativ design av städer visar vägen9.12.2024 08:02:13 CET | Pressmeddelande

I en ny rapport från Sweco redovisas potentialen för 22 europeiska städers blåa och gröna områden i den byggda miljön. Integrerade vattenrelaterade ekosystem och gröna ytor såsom träd, våtmarker och gröna tak är avgörande för biologisk mångfald, stadens motståndskraft mot extremväder och förbättrad livskvalitet. Bland de studerade städerna ligger Stockholm och Göteborg under medianen för andelen blågröna områden, men rapporten visar att båda städerna har stor potential att öka sina andelar och därmed även uppfylla EU:s nya naturrestaureringslag.

Sweco tilldelas uppdrag för Bollebygdsdelen av ny järnväg mellan Göteborg och Borås18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg. Med en utbyggd järnväg skapas förbättrade möjligheter till arbetspendling på en av Sveriges mest trafikerade sträckor vilket bidrar till en mer hållbar och effektiv transportlösning i regionen.

Sweco Sverige presenterar ett stabilt resultat med förbättrad effektivitet30.10.2024 14:26:09 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade Swecokoncernen kvartalsrapporten för det tredje kvartalet 2024. För affärsområdet Sweco Sverige uppgick den organiska tillväxten till 6 procent och EBITA ökade med 2 procent justerat för kalendereffekter, båda främst drivna av högre debiteringsgrad och högre genomsnittliga arvoden. Marknaden var stabil och den gröna omställningen drev på efterfrågan. Bostäder och kommersiella fastigheter var dock fortsatt svaga.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye