Kreativ kampanj för hållbara resor: ”Res hållbart – när du kan”
Hur hittar man balansen mellan livspusslet och hållbarhet? I en ny kampanj, framtagen av Consid i samarbete med Halmstads kommun, uppmanas invånarna att välja hållbara resesätt när möjligheten finns. Genom en mix av humor och vardagsnära insikter visar kampanjen att små förändringar kan göra stor skillnad för miljön – utan att kännas som ett hinder i livets hektiska tempo.
Consids kreativa kampanjer fortsätter att vara framgångsrika. I samarbete med Halmstads kommun har ett team från Consid, bestående av Johan Bloch, Josefine Kratz och Linda Björnander, utvecklat kampanjen “Res hållbart – när du kan”. Kampanjens syfte är att uppmuntra invånarna att välja hållbara resesätt och minska bilåkandet på korta sträckor.
Enligt statistik från Halmstads kommun görs 44 procent av invånarnas resor under fem kilometer med bil – och här såg kommunen stor potential för förbättring.
– Vi hoppas att kampanjen ska inspirera våra invånare att se hållbara transportalternativ som en naturlig del av vardagen. Samarbetet med Consid har varit smidigt och produktivt, och deras kreativitet har verkligen hjälpt oss att nå ut på ett sätt som engagerar och motiverar, säger Jennifer Ehlde, kommunikatör på Halmstads kommun.
Insikten om att alla invånare har olika förutsättningar bidrog till kampanjens utformning. Genom att knyta kampanjen till det välbekanta “livspusslet”, där människor jonglerar tid, familj och vardagliga åtaganden, skapade teamet en kampanj som kändes både relevant och realistisk för bilägare
– Att skapa denna kampanj var både utmanande och inspirerande. Vi ville hitta ett sätt att kommunicera ett viktigt budskap utan att det skulle kännas påträngande eller dömande. Hela processen, från idéutveckling till produktion, handlade om att kombinera kreativitet med praktiska lösningar som verkligen skulle fungera i vardagen för invånarna i Halmstad, säger Linda Björnander, projektledare på Consid.
Tre scenarion valdes ut där bilen ofta är förstahandsvalet: storhandling, skjutsning av barn till träning och transport av stora föremål. För att förmedla budskapet på ett lättsamt och humoristiskt sätt skapades scener där personerna i dessa olika scenarion i stället valde att gå eller cykla.
– Vår förhoppning var att människor skulle känna att de kan göra små, men meningsfulla, förändringar i sitt vardagliga resande – och att kampanjen skulle motivera dem att välja mer hållbara transportalternativ när de har möjlighet, säger Johan Bloch, copywriter på Consid.
Kampanjen rullade ut under vecka 37 och fortsatte in i vecka 38, som sammanföll med den europeiska mobilitetsveckan – ett perfekt tillfälle att lyfta fram och uppmuntra till hållbara resvanor.
Nyckelord
Kontakter
Julia JakobssonKommunikatör Consid
Tel:070-773 97 04julia.jakobsson@consid.seBilder
Om oss
Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.
Följ Consid
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Consid
Consid skriver svensk näringslivshistoria – tar sin elfte Gasell17.10.2024 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
IT-företaget Consid har under sina 24 år vuxit till ett av Nordens mest framgångsrika bolag inom tech och har staplat prestationen att bli DI Gasell-vinnare hela elva gånger – ett rekord som som ingen annan tidigare uppnått.
Christer Olsson om ledarskap och imposter syndrome: ”Vi har grundlurat våra barn”16.10.2024 11:41:40 CEST | Pressmeddelande
Christer Olsson är fiskarpojken från Öckerö som idag är en av Sveriges största inspirationskällor för ledarskap och affärsutveckling. Med över 30 års erfarenhet av organisations- och ledarskapsutveckling har han minst sagt satt sin prägel på den svenska arbetsmarknaden och rett ut vad bra ledarskap egentligen innebär.
Consid expanderar i Dalarna – ökar med 150 procent15.10.2024 15:35:37 CEST | Pressmeddelande
It- och kommunikationsbolaget Consid expanderar nu i Dalarna. Under dagen idag stod det klart att företaget har tagit över bolaget Aspires verksamhet i Borlänge, efter förhandlingar med CombinedX, ägare av Aspire.
Consid storsatsar – 5000 utbildas inom cybersäkerhet14.10.2024 16:25:03 CEST | Pressmeddelande
Genom initiativet Family Firewall vill IT-företaget Consid lyfta frågan om IT- och cybersäkerhet på företaget. Satsningen är en del av företagets säkerhetsmånad där man under oktober fokuserar extra på att stärka såväl det faktiska skyddet som kunskapen om cybersäkerhet.
Johan Klintin från Consid tar scenen på Testforum 20249.10.2024 09:22:31 CEST | Pressmeddelande
Johan Klintin från Consid har blivit utvald som en av huvudtalarna på Testforum 2024, årets största konferens inom test av IT-system. Testforum, som går av stapeln för 17 året i rad och under åren har samlat över 3000 deltagare, erbjuder ett omfattande program med fokus på de senaste trenderna och best practices inom testning av IT-system. Johan Klintin kommer att dela med sig av sina erfarenheter och insikter kring hur ett så kallat Enterprise Thinking-mindset kan förändra arbetsmetoder och resultat inom organisationer.