Kreativ kampanj för hållbara resor: ”Res hållbart – när du kan”
Hur hittar man balansen mellan livspusslet och hållbarhet? I en ny kampanj, framtagen av Consid i samarbete med Halmstads kommun, uppmanas invånarna att välja hållbara resesätt när möjligheten finns. Genom en mix av humor och vardagsnära insikter visar kampanjen att små förändringar kan göra stor skillnad för miljön – utan att kännas som ett hinder i livets hektiska tempo.
Consids kreativa kampanjer fortsätter att vara framgångsrika. I samarbete med Halmstads kommun har ett team från Consid, bestående av Johan Bloch, Josefine Kratz och Linda Björnander, utvecklat kampanjen “Res hållbart – när du kan”. Kampanjens syfte är att uppmuntra invånarna att välja hållbara resesätt och minska bilåkandet på korta sträckor.
Enligt statistik från Halmstads kommun görs 44 procent av invånarnas resor under fem kilometer med bil – och här såg kommunen stor potential för förbättring.
– Vi hoppas att kampanjen ska inspirera våra invånare att se hållbara transportalternativ som en naturlig del av vardagen. Samarbetet med Consid har varit smidigt och produktivt, och deras kreativitet har verkligen hjälpt oss att nå ut på ett sätt som engagerar och motiverar, säger Jennifer Ehlde, kommunikatör på Halmstads kommun.
Insikten om att alla invånare har olika förutsättningar bidrog till kampanjens utformning. Genom att knyta kampanjen till det välbekanta “livspusslet”, där människor jonglerar tid, familj och vardagliga åtaganden, skapade teamet en kampanj som kändes både relevant och realistisk för bilägare
– Att skapa denna kampanj var både utmanande och inspirerande. Vi ville hitta ett sätt att kommunicera ett viktigt budskap utan att det skulle kännas påträngande eller dömande. Hela processen, från idéutveckling till produktion, handlade om att kombinera kreativitet med praktiska lösningar som verkligen skulle fungera i vardagen för invånarna i Halmstad, säger Linda Björnander, projektledare på Consid.
Tre scenarion valdes ut där bilen ofta är förstahandsvalet: storhandling, skjutsning av barn till träning och transport av stora föremål. För att förmedla budskapet på ett lättsamt och humoristiskt sätt skapades scener där personerna i dessa olika scenarion i stället valde att gå eller cykla.
– Vår förhoppning var att människor skulle känna att de kan göra små, men meningsfulla, förändringar i sitt vardagliga resande – och att kampanjen skulle motivera dem att välja mer hållbara transportalternativ när de har möjlighet, säger Johan Bloch, copywriter på Consid.
Kampanjen rullade ut under vecka 37 och fortsatte in i vecka 38, som sammanföll med den europeiska mobilitetsveckan – ett perfekt tillfälle att lyfta fram och uppmuntra till hållbara resvanor.
Nyckelord
Kontakter
Julia JakobssonKommunikatör Consid
Tel:070-773 97 04julia.jakobsson@consid.seBilder
Om oss
Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.
Följ Consid
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Consid
Från varumärkesbok till lekfull app – Consid nominerade till contentpris3.10.2024 09:03:26 CEST | Pressmeddelande
Ett av Consids team i Borås har nominerats till Swedish Content Awards för sin innovativa lösning inom internkommunikation. Med applikationen "Speedbingo", framtagen för Speed Group, har de lyckats integrera varumärkesstrategi i ett spel som engagerar och utbildar medarbetarna på ett nytänkande sätt.
Consid satsar på säkerhet under oktober30.9.2024 11:29:08 CEST | Pressmeddelande
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har under oktober sin stora säkerhetsmånad, något IT-företaget Consid tar rygg på. Under fokusmånaden rullar företaget ut en hel rad nyheter och satsningar på säkerhetsfronten.
IT-jätten lanserar nytt ledarskapsprogram för hösten 2024 – satsar på framtidens ledare20.9.2024 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
I höst tar IT-konsultföretaget Consid ytterligare ett steg i sin satsning på kompetensutveckling genom lanseringen av ett nytt ledarskapsprogram för medarbetare med personalansvar. Programmet syftar till att stärka företagets ledarskap genom att fördjupa medarbetarnas kunskaper inom arbetsmiljö, självledarskap, affärsmannaskap och att leda andra.
Ikano Bank utmanar framtidens banksektor i AI-hackathon19.9.2024 13:23:56 CEST | Pressmeddelande
I en tid där digitalisering och teknisk innovation omformar finanssektorn, går Ikano Bank och IT-bolaget Consid samman för att ytterligare flytta fram gränserna. Den gemensamma satsningen sker i samband med det årliga hackathonet Considition, där årets fokus ligger på att skapa hållbara finansiella lösningar med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning.
Consid vinner prestigefyllt Hackathon i London – utvecklade innovativt AI-verktyg18.9.2024 15:44:16 CEST | Pressmeddelande
Den 17 september tog ett team från Consid hem förstaplatsen i Optimizelys Hackathon i London. Med ett verktyg som med hjälp av AI omvandlar en PDF till en webbplats i Optimizely CMS13 SaaS, imponerade teamet på juryn och kammade hem vinsten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum