Från varumärkesbok till lekfull app – Consid nominerade till contentpris
Ett av Consids team i Borås har nominerats till Swedish Content Awards för sin innovativa lösning inom internkommunikation. Med applikationen "Speedbingo", framtagen för Speed Group, har de lyckats integrera varumärkesstrategi i ett spel som engagerar och utbildar medarbetarna på ett nytänkande sätt.
Nomineringarna fortsätter välla in under hösten. Ett av Consids team i Borås har med sin produkt för Speed Group blivit nominerade till Swedish Content Awards i kategorin internkommunikation.
– Det är självklart jätteroligt att vi är nominerade. Att göra ett jobb som ger resultat är alltid viktigt. Och att sedan pröva hur det står sig i konkurrensen med andras jobb är ytterligare en pusselbit för att summera nyttan och det värde vi tillför företag och organisationer, säger Stefan Wiklund, projektledare och varumärkesstrateg på Consid.
Bidraget som blivit nominerat är en webbapplikation för mobilen med ett illustrerat och lekfullt anslag – Speedbingo. Applikationen bygger på ett gediget arbete som lagts ner på Speed Groups interna varumärke och en uppdatering av företagets varumärkesbok. När varumärkesboken skulle lanseras, valde projektgruppen på Consid att göra det på ett annorlunda sätt.
– I stället för en traditionell lansering av boken som snabbt hade fallit i glömska ville vi göra något annorlunda, något som gav ett bestående avtryck. Vi tog därför fram en plan som blev mer som en resa, säger Stefan Wiklund.
Projektgruppens idé var applikationen Speedbingo – ett spel med nio brickor med olika uppdrag som samtliga medarbetare på Speed Group kunde delta i. Uppdragen innehöll alltifrån att hälsa på en kollega man aldrig sagt hej till innan, till att förstå Speeds affärsidé, mission och vision.
– Alla uppdrag hade en tydlig koppling till varumärkesboken. Syftet var att på ett lättsamt och lekfullt sätt ta del av Speeds varumärke. Att sprida information internt och samtidigt få en djupare förståelse för beskrivningen av vilka Speed är, vad de gör och varför de gör det, säger Anna-Maria Ivstedt, Art Director på Consid.
Den första Speedbingobrickan var öppen under en treveckorsperiod och deltagandet var högt från start. Som extra motivation lottades priser ut bland de som deltagit. Speedbingo är en återkommande aktivitet och fler spel släpps löpande.
– Genom att vi har arbetat tillsammans under många år och jobbat väldigt nära har vi bra insyn i både varumärket och organisationen. När vi också fick möjligheten att jobba med den nya resan för varumärket fördjupades både kunskapen och engagemanget för de frågor som är viktiga för ett företags framgång och att hitta rätt kultur och få människor på Speed att segla på samma kurs, säger Stefan Wiklund.
Han fortsätter:
– Samarbetet präglas av högt förtroende från båda håll vilket skapar utrymme för att arbeta fram riktigt bra lösningar som också skapar en bra långsiktig effekt.
Nyckelord
Kontakter
Julia JakobssonKommunikatör Consid
Tel:070-773 97 04julia.jakobsson@consid.seBilder
Om oss
Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.
Följ Consid
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Consid
Consid skriver svensk näringslivshistoria – tar sin elfte Gasell17.10.2024 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
IT-företaget Consid har under sina 24 år vuxit till ett av Nordens mest framgångsrika bolag inom tech och har staplat prestationen att bli DI Gasell-vinnare hela elva gånger – ett rekord som som ingen annan tidigare uppnått.
Christer Olsson om ledarskap och imposter syndrome: ”Vi har grundlurat våra barn”16.10.2024 11:41:40 CEST | Pressmeddelande
Christer Olsson är fiskarpojken från Öckerö som idag är en av Sveriges största inspirationskällor för ledarskap och affärsutveckling. Med över 30 års erfarenhet av organisations- och ledarskapsutveckling har han minst sagt satt sin prägel på den svenska arbetsmarknaden och rett ut vad bra ledarskap egentligen innebär.
Consid expanderar i Dalarna – ökar med 150 procent15.10.2024 15:35:37 CEST | Pressmeddelande
It- och kommunikationsbolaget Consid expanderar nu i Dalarna. Under dagen idag stod det klart att företaget har tagit över bolaget Aspires verksamhet i Borlänge, efter förhandlingar med CombinedX, ägare av Aspire.
Consid storsatsar – 5000 utbildas inom cybersäkerhet14.10.2024 16:25:03 CEST | Pressmeddelande
Genom initiativet Family Firewall vill IT-företaget Consid lyfta frågan om IT- och cybersäkerhet på företaget. Satsningen är en del av företagets säkerhetsmånad där man under oktober fokuserar extra på att stärka såväl det faktiska skyddet som kunskapen om cybersäkerhet.
Johan Klintin från Consid tar scenen på Testforum 20249.10.2024 09:22:31 CEST | Pressmeddelande
Johan Klintin från Consid har blivit utvald som en av huvudtalarna på Testforum 2024, årets största konferens inom test av IT-system. Testforum, som går av stapeln för 17 året i rad och under åren har samlat över 3000 deltagare, erbjuder ett omfattande program med fokus på de senaste trenderna och best practices inom testning av IT-system. Johan Klintin kommer att dela med sig av sina erfarenheter och insikter kring hur ett så kallat Enterprise Thinking-mindset kan förändra arbetsmetoder och resultat inom organisationer.