Lidl öppnar sin fjärde butik i Uppsala
Lidl Sverige har slutit avtal om att öppna ytterligare en butik i Uppsala. Belägen längs Kungsgatan i Uppsala, blir Lidls butik en viktig pusselbit i att expandera centrala Uppsala. Butiken om 2 200 kvadratmeter planeras att öppna under 2025.
– I alla våra etableringar är det avgörande att läget är det rätta. Med den nya butiken i Uppsala kommer vi nå tusentals nya hushåll och ytterligare öka tillgängligheten till mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Med 204 butiker runtom i Sverige är Lidl en av de största dagligvarukedjorna i landet. Under förra affärsåret ökade Lidl Sverige omsättningen med över 11 procent, trots att kedjan genom olika initiativ sänkte priset på frukt och andra livsmedel. Nu presenterar Lidl Sverige planer för nästa Lidl-butik, i centrala Uppsala som blir dagligvarukedjans fjärde butik i staden.
– Vi är mycket nöjda med att kunna etablera en butik så pass centralt på orten. Med den nya butiken som ligger invid en av de större genomfartslederna i Uppsala, kommer vi göra det enklare för uppsalaborna att genomföra sin veckohandling på väg till andra sysslor. Vårt mål med den här etableringen är att ytterligare öka tillgängligheten för våra kunder att handla på Lidl oavsett om de tar sig fram till fots, med cykel, kollektivtrafik eller bil, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Stadsdelen Kungsängen, där butiken kommer ligga, har genomgått en större bostadsutveckling det senaste decenniet och antalet invånare väntas fortsätta öka. Butiken som planeras bli 2 200 kvadratmeter och få ett 80-tal parkeringsplatser, och kommer därmed bidra till stadsdelens fortsatta utveckling. I samband med butiksetableringen kommer även ett 20-tal tjänster att tillsättas.
– Vi är stolta över att vara en del av Lidls imponerande tillväxtresa. Nu bygger vi vidare på vårt samarbete och ger uppsalaborna tillgång till ännu mer prisvärd mat, säger Thomas Hansen, CDO Sverige på Prisma Properties.
Butikens byggstart är planerad till det fjärde kvartalet 2024, med planerad öppning under fjärde kvartalet 2025.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Lidl har den billigaste frukt- och gröntkassen i Sverige24.10.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I en färsk undersökning gjord av Matpriskollen utsågs Lidls frukt- och gröntkasse till den billigaste, när 40 likvärdiga produkter jämfördes hos olika butikskedjor. Skillnaden mellan Lidls kasse och den dyraste var över 200 kr.
Prisad proteinbar22.10.2024 09:35:21 CEST | Pressmeddelande
Perfekta som mellanmål efter träningen eller för att ge gröten en extra proteinskjuts – proteinbars är populära bland många. En av marknadens allra godaste bars hittar du på Lidl. Aftonbladets testpanel imponerades av Sportyfeels deluxe-bar som fick fyra plus i betyg. Aftonbladets testpatrull har genomfört ett blindtest där deltagarna fick prova tolv olika produkter. Utöver att märket var okänt visste de inte heller något om vare sig protein- eller sockermängd. Deltagarna betygsatte bitarna utifrån smak, utseende och konsistens. Sportyfeels De Luxe Protein, Peanut, cookie, caramel fick juryn på fall på grund av sin krispiga konsistens och att bedöms ha ”extra allt” – jordnötter, kola och kaksmulor. Trots att den inte innehåller något tillsatt socker tyckte deltagarna att den smakar godis. Utöver att vara en av testets billigaste proteinbars är Sportyfeels deluxe-bar också en av de mest proteinrika barerna, med 29,6 gram protein. En riktigt fullträff med andra ord. – Vi är stolta över a
Framgång för årets Ge 10 kr-kampanj: över 1,5 miljoner kronor insamlade till Barncancerfonden16.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltog Lidl Sverige i Barncancerfondens septemberkampanj. Med initiativet ”Ge 10 kr” som löpt i alla Lidls butiker runt om i landet samlade Lidl Sverige tillsammans med sina kunder in 1 558 100 kronor till Barncancerfonden. Pengar som går till barncancerforskning.
Naggande goda nuggets från Culinea – enligt Aftonbladets panel10.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte sju olika chicken nuggets på prov, kammade Culineas chicken nuggets hem en andraplacering tack vare sin smak och sin höga kötthalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum