Bussförarbrist och ökade kostnader hotar kollektivtrafiken
Tillgängligheten i kollektivtrafiken riskerar att försämras när gapet mellan kostnader och intäkter fortsätter att öka, samtidigt som förarbristen kan bli värre. Det visar den årliga statistikrapport som Sveriges Bussföretag presenterar idag.
Ökade kostnader, svag intäktsutveckling och ett fortsatt sjunkande antal svenskar med behörighet att köra buss. Sveriges Bussföretag ser i årets statistikrapport flera orosmoln som kan komma att drabba utbudet och tillgängligheten i kollektivtrafiken.
- Vi ser en stor risk att utbudet i kollektivtrafiken kommer att försämras framöver. Det handlar dels om ett ökat kostnadsgap, men också att allt färre har behörighet att bli bussförare. Dessutom finns politiska hinder, exempelvis det omotiverat höga ålderskravet på att få köra just buss, vilket gör att många som utbildar sig till yrkesförare väljer andra branscher, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Samtidigt som utbudet i kollektivtrafiken riskerar att minska, visar rapporten på positiva siffror för återhämtningen efter pandemin vad gäller antalet resenärer. Antalet påstigande i den upphandlade trafiken steg med nio procent jämfört med 2022, och är nu uppe i nästan 90 procent av 2019 års nivå. Dock är kostnadsutvecklingen alarmerande. Kostnaderna för den upphandlade trafiken har ökat med nästan 22 procent sedan 2018, medan intäkterna endast ökat med knappt 13 procent. Detta leder till ett gap som urholkar den upphandlade kollektivtrafikens ekonomi.
- Gapet mellan intäkter och kostnader i kollektivtrafiken fortsätter att öka. Trenden måste brytas, annars finns en stor risk att kollektivtrafiken försämras. Samtidigt har vi tydliga klimatmål, och för att nå dem måste utsläppen minska. Vi måste i högre grad resa grönt och öka andelen kollektivt resande. Branschen har enats om målet att fyra av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Vi som arbetar i branschen kommer att göra det vi kan för att detta mål ska uppnås, men det krävs att alla parter hjälps åt. Det är viktigt är att följa branschens gemensamma standarder och rekommendationer, till exempel BusNordic som är en kostnadseffektiv standardspecifikation för bussar i upphandlad kollektivtrafik, säger Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.
Utöver kostnadsutvecklingen riskerar därtill bristen på bussförare att förvärras. Rapporten visar att antalet i befolkningen med D-körkort, alltså busskort, fortsätter att sjunka. År 2000 hade 226 000 av landets befolkning D-körkort, 2023 var det endast 134 000. Sett till befolkningsutvecklingen är andelen med behörighet alltså ännu lägre. Dessutom finns politiska hinder mot personalförsörjningen i branschen, exempelvis att en förare måste vara 24 år för att få köra passagerartrafik längre än 50 kilometer.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Elektrifieringen av transportsektorn ska bli mer effektiv11.1.2025 09:55:38 CET | Pressmeddelande
Utredningen Mot en effektiv elektrifiering av transportsektorn har lämnat sitt slutbetänkande till infrastrukturminister Andreas Carlson. Utredningen innehåller flera förslag som syftar till att underlätta elektrifieringen av transportsektorn.
Fler ska gå arbetsmarknadsutbildningar 20253.1.2025 10:19:36 CET | Pressmeddelande
Det nya året inleds med besked från regeringen att fler arbetssökande ska gå arbetsmarknadsutbildningar. Detta är det något som Transportföretagen länge arbetat för och välkomnar.
Efter ny studiemodell: Allt fler klarar branschens yrkesprov16.12.2024 10:53:58 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har en ny modell kring yrkesprovet genomförts inom de fordonstekniska utbildningarna. Detta har lett till kraftigt förbättrade resultat på yrkesproven och fler elever godkända. I synnerhet är det inom lastbilsdelen av provet som resultaten förbättrats - på fyra år har de ökat inom samtliga av yrkesprovets elva delmoment.
Rapport: Arlandas svaga utveckling kostar Sverige miljarder29.11.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Upp emot 300 miljarder kronor har Arlandas svaga utveckling kostat Sverige de senaste tjugo åren. Om trenden fortsätter kan den totala samhällsekonomiska förlusten bli så stor som 1 700 miljarder fram till 2050. Det visar en analys som WSP har gjort på uppdrag av Transportföretagen.
Ökat antal utlandspaket när svenskar e-handlar12.11.2024 10:28:38 CET | Pressmeddelande
Svenskar fortsätter e-handla alltmer från utlandet, visar Paketindex för årets tredje kvartal. Nu efterfrågas bättre möjligheter för kunder att välja hållbara transporter från e-handelns plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum