Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Medieekonomi 2024.

I Mediemyndighetens rapport Medieekonomi 2024 presenteras och analyseras den strukturella och ekonomiska utvecklingen på den svenska mediemarknaden under 2023 och delar av 2024. För många bolag i mediebranschen var 2023 ett tufft år.
-Vi ser att denna rapport är viktig för att följa utvecklingen. Mediernas roll för att säkerställa tillgången till tillförlitlig information och nyhetsjournalistik är avgörande i ett demokratiskt samhälle, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Mediemyndigheten.
Dagspressens rörelseresultat försämrades kraftigt
En orsak till många av de negativa resultaten var att annonsörerna skar ned sina reklaminvesteringar under 2023. Den minskade annonseringen drabbade inte minst redaktionella medier som tv och dagspress. Dessutom minskade andelen personer (9–85 år) som hade tillgång till en eller flera prenumererade digitala och tryckta dagstidningar i hemmet med tre procentenheter till 49 procent 2023, jämfört med föregående år.
-Lågkonjunkturen märks i de flesta mediebolags årsbokslut. Reklamintäkterna faller nästan över hela linjen och för en del bolag minskar även intäkterna från hushållen. En rad bolag har mött den här utvecklingen genom att dra ned på delar av sin redaktionella produktion och antalet anställda, säger Tobias Lindberg, medieforskare på Nordicom vid Göteborgs universitet.
För dagspressens del sjönk den samlade omsättningen med strax under 3 procent till 14 miljarder, inklusive de statliga stöden. Här sjönk annonsörernas reklaminvesteringar i både de digitala och tryckta kanalerna. Allra mest föll investeringarna i de tryckta tidningarna. Intäkterna från hushållen höll sig på ungefär samma nivå som under 2022.
Totalt sett krympte dagspressens samlade rörelseresultat från cirka 754 miljoner kronor 2022 till ungefär 356 miljoner 2023. Det är försämring med nästan 53 procent.
Om rapporten
Medieekonomi är en del i Mediemyndighetens rapportserie Medieutveckling som belyser sambanden mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med det nordiska centrumet för medieforskning Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, medieforskare, och Ulrika Facht, medieanalytiker, vid Nordicom.
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seDokument
Länkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten får nytt uppdrag gällande EU-förordningen om politisk reklam27.6.2025 12:05:58 CEST | Pressmeddelande
EU stärker regelverket för politisk reklam – regeringen föreslår ny lag och ger uppdrag till Mediemyndigheten att agera behörig myndighet och nationell kontaktpunkt under 2025.
SVT:s granskning ”Det svenska styckmordet” frias16.6.2025 12:49:22 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden friar SVT:s programserie om fallet Catrine da Costa. Den kritiska granskningen strider inte mot kraven på opartiskhet och saklighet.
Granskningsnämnden uttalar sig om public service-året 202416.6.2025 11:12:12 CEST | Pressmeddelande
Idag lämnar granskningsnämnden sin bedömning av public service-företagens verksamhet för 2024 till regeringen.
Granskningsnämnden fäller Ekot19.5.2025 11:40:48 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i Ekots livesändning för osaklighet i uttalanden om ryska hållhakar mot USA:s president. SR gjorde en rättelse en vecka senare, men granskningsnämnden anser att denna gjordes för sent.
Ny rapport sprider kunskap om journalisters säkerhet16.5.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Digitala trakasserier bör ses som en arbetsmiljöfråga kopplad till psykisk hälsa och självcensur. Rättsväsendet behöver ökad kompetens. Därutöver behövs breda samhälleliga initiativ för en bättre ton i det offentliga samtalet. Det är några av författarens slutsatser i en ny kunskapsöversikt – Journalisters säkerhet – som Mediemyndigheten publicerar i dag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum