Världsunikt test av tunga lastbilars säkerhetssystem
Trafikverket och Euro NCAP har testat säkerhetssystemen för tunga lastbilar som kan rädda sju liv per år i Sverige. Sju olika varumärken har testats och betygsatts och de båda svenska lastbilsmärkena ligger i topp. Målet är att höja säkerhetsnivån på lastbilar och ge marknaden ett rankingverktyg att använda vid upphandling.

Avancerade säkerhetssystem i lastbilar – en livräddande faktor
Initialt fokuserar de utförda testerna på två områden: 1. Säker körning och 2. Krockundvikande. För Säker körning utvärderas förarstödjande system såsom hastighetsassistans och bältespåminnare, men även sikten för föraren, och för Krockundvikande testar man skyddssystem som kurshållning och test av autobroms, både för oskyddade och personbilar.
Testresultat, antal stjärnor – tunga lastbilars säkerhetssystem
I första testfasen som precis genomförts har tyngre lastbilar för längre transporter från sju olika tillverkare utvärderats. Volvo och Scania har dessutom valt att även testa ytterligare modeller med lägre hytter, som visar bättre resultat. Testerna har redan gjort skillnad och flera tillverkare av tunga lastbilar har utrustat sina lastbilar med nya säkerhetssystem utöver lagkravsstandard.
Varumärke | 2025 Modell | Betyg |
DAF | XF | *** |
IVECO | S-Way (2024) | * |
MAN | TGX | *** |
Mercedes-Benz | Actros L (2024) | *** |
Renault | T | **** |
Scania | R-Series | *** |
Scania | G-Series | **** |
Volvo | FH Aero | ***** |
Volvo | FM | ***** |
– Om alla tunga lastbilar i Sverige hade dessa säkerhetssystem, kan sju liv räddas årligen. Nu finns ett testunderlag som företag kan använda vid upphandling av säkrare lastbilstransporter. För företag som upphandlar lastbilar eller transporter så rekommenderar Trafikverket att ställa krav på en lägstanivå på 4 av 5 stjärnor och den skulle kunnas höjas successivt, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet på Trafikverket. Euro NCAP strävar efter att uppnå högre säkerhetsstandarder genom frivilliga tester och alla tillverkare har redan överträffat lagkraven.
Trafikverket drivande inom Euro NCAP att säkerhetstesta lastbilar
Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är en europeisk konsumenttestorganisation som under 25 års tid framgångsrikt krocktestat och informerat om säkerhetsnivån i personbilar. Trafikverket är medlem och en av grundarna av Euro NCAP. Trafikverket har varit drivande inom Euro NCAP, för att börja säkerhetstesta lastbilar – vilket kan bidra till att minska antalet omkomna på våra vägar.
– Vi fortsätter att utveckla tester för tunga lastbilar. Om några år börjar vi premiera system för föraruppmärksamhet och även att lastbilar är ”mjukare” i krockar med bilar och oskyddade trafikanter säger Rikard Fredriksson, Trafikverket.
Sex procent av trafiken men inblandad i 20 procent av dödsolyckorna
Lastbilar står endast för sex procent av trafikvolymen, men är inblandade i en av fem dödsolyckor på vägarna. Trots att de oftast inte är orsaken till olyckan, omkommer i genomsnitt 45 personer årligen i Sverige i olyckor som involverar tunga lastbilar. I över 90 procent av dessa fall är det motparten som omkommer.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet, 010-123 17 26
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder



Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Upprustning av Västra stambanan Göteborg–Alingsås går framåt28.1.2025 13:00:07 CET | Pressmeddelande
Arbetet med att byta ut elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås är igång sedan 4 januari. Den nya anläggningen ska öka driftsäkerheten och även ge möjlighet för fler tåg att trafikera banan.
Pilotprojekt på E14 avslutas20.1.2025 11:57:16 CET | Pressmeddelande
Trafikverket väljer att avsluta projektet med en ”gles” 2+1-väg mellan Ånge och Bräcke i Västernorrlands- och Jämtlands län.
Nordisk samverkan inom transportberedskap utvidgas och fördjupas17.1.2025 11:25:10 CET | Pressmeddelande
De nordiska länderna intensifierar det gränsöverskridande samarbetet Nordic Transport Preparedness Cooperation (NTPC) för att tillsammans hantera transportbehov i kris och i värsta fall krig.
Besvärligt väglag i norra Sverige14.1.2025 16:14:30 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen drar ett område med regn och underkylt regn in över stora delar av norra Sverige vilket kan ge upphov till mycket halt väglag. Trafikverket uppmanar trafikanter att ha gott om tid samt anpassa hastigheten till rådande väglag.
Färre döda i vägtrafiken, men fler insatser behövs för att nå Nollvisionen14.1.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin.Trots framsteg krävs fler insatser för att nå målet om max 130 omkomna år 2030. Fokusområden inkluderar säkra vägar, fordonssäkerhet och hastighetsefterlevnad för att uppnå Nollvisionen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum