Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge
Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.

På uppdrag av regeringen har Trafikverket beslutat om en strategi för de åtta rangerbangårdar som finns i landet. I strategin beskriver Trafikverket hur landets åtta rangerbangårdar behöver förändras och vilka fortsatta utredningar som behöver genomföras för var och en av dem.
Ånge är Sveriges nordligaste rangerbangård och prognosen för år 2040 visar på att Ånge får en ökad trafikering. Bangården behöver utvecklas och strategin menar att fortsatt utredning är nödvändig kring hur den kan nyttjas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. I Sundsvall ligger den minsta rangerbangården och Trafikverket kommer att titta på om den kan omvandlas till planväxlingsgård, som har en enklare utrustning än en rangerbangård, en åtgärd som inte påverkar kapaciteten.
Trafikverket avser att gå vidare med en utredning som ser på Ånge, Sundsvall och Gävle rangerbangård tillsammans.
- Dessa tre bangårdar har starka kopplingar och kan avlasta varandra och vi vill därför utreda dom tillsammans. För att klara prognosen för år 2040, behöver Ånge och Gävle rangerbangårdar användas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. Trots att Sundsvall bedöms ha en hög nyttjandegrad år 2040 som rangerbangård bedömer vi ändå att den är lämplig att omvandlas till planväxlingsbangård, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket.
Strategin för rangerbangårdarna bygger på analyser av statistik, prognos, kapacitet, kapacitetsutnyttjande och samhällsekonomi.
- Vi har haft en dialog med flera godsoperatörer och godstransportköpare. Vi har haft en kontinuerlig dialog med Green Cargo som är de som operativt arbetar med rangering på rangerbangårdarna. De har haft möjlighet att löpande lämna synpunkter på arbetet, säger Håkan Persson.
Nästa steg som följer är att påbörja detaljerade utredningar som kommer att visa vilka åtgärder som behövs. Med hjälp av fyrstegsprincipen så ser Trafikverket först på hur man kan effektivisera nyttjandet av rangerbangården och först därefter om det finns behov av eventuella åtgärder i anläggningen.
Strategin är ett underlag inför kommande revidering av nationell plan för transportinfrastrukturen.
FAKTA: Rangerbangård och planväxlingsbangård
Det finns två typer av tågbildningsplatser; rangerbangård och planväxlingsbangård. Båda möjliggör att godsvagnar sorteras för att bilda nya tågkonstellationer. Det är metoden för hur växlingen går till som skiljer en rangerbangård från en planväxlingsbangård, där rangerbangårdar har en snabbare hantering av vagnar. Rangerbangården har en mer avancerad utrustning med rangervall, rangerbromssystem och rangerställverk. Planväxlingsbangården är en enklare anläggning.
Sveriges åtta bangårdar finns i Sävenäs, Malmö, Helsingborg, Hallsberg, Gävle, Borlänge, Ånge och Sundsvall.
Kontakter
Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket, 010-123 12 63
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder

Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Platform North - Nordiskt samarbete med fokus på transportinfrastrukturen10.2.2025 10:25:18 CET | Pressinbjudan
Trafikverket har tagit ett initiativ till samverkan mellan de nordiska länderna med anledning av de industrisatsningar, den gröna omställningen och ökat fokus på militär mobilitet som sker i norra Sverige, norra Norge och norra Finland.
Upprustning av Västra stambanan Göteborg–Alingsås går framåt28.1.2025 13:00:07 CET | Pressmeddelande
Arbetet med att byta ut elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås är igång sedan 4 januari. Den nya anläggningen ska öka driftsäkerheten och även ge möjlighet för fler tåg att trafikera banan.
Pilotprojekt på E14 avslutas20.1.2025 11:57:16 CET | Pressmeddelande
Trafikverket väljer att avsluta projektet med en ”gles” 2+1-väg mellan Ånge och Bräcke i Västernorrlands- och Jämtlands län.
Nordisk samverkan inom transportberedskap utvidgas och fördjupas17.1.2025 11:25:10 CET | Pressmeddelande
De nordiska länderna intensifierar det gränsöverskridande samarbetet Nordic Transport Preparedness Cooperation (NTPC) för att tillsammans hantera transportbehov i kris och i värsta fall krig.
Besvärligt väglag i norra Sverige14.1.2025 16:14:30 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen drar ett område med regn och underkylt regn in över stora delar av norra Sverige vilket kan ge upphov till mycket halt väglag. Trafikverket uppmanar trafikanter att ha gott om tid samt anpassa hastigheten till rådande väglag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum