Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.

– Vi hoppas att tiden med skatten på plastbärkassar har förändrat vanor och att fler kunder numera föredrar flergångskassar. Men om de ändå väljer att köpa en plastpåse på Lidl bidrar deras köp också till satsningar i framtida hållbarhetslösningar, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Under 2020 infördes skatten på plastbärkassar i Sverige. Det innebar en prishöjning på 3 kronor. Den 1 november 2024 avskaffas skatten, vilket gör att priset på plastpåsar sänks. Men istället för att sänka priset med 3 kronor, sänker Lidl priset med 2,60 kr och satsar resterande 40 öre i Lidl Future Initiatives – Lidls egen fond som investerar i hållbara lösningar kopplade till dagligvaruhandeln.
– Lidl Future Initiatives är vårt sätt att uppmuntra till entreprenörskap och stötta projekt som löser problem och utmaningar kring vår egen verksamhet. Vi ser väldigt mycket fram emot att hjälpa ambitiösa personer med sina innovationer för att bidra till en bättre framtid, säger Robert Stekovic.
Genom Lidl Future Initiatives ger Lidl Sverige stöd till hållbarhetsprojekt som löser utmaningar såväl i som utanför dagligvarukedjans egen verksamhet. Tidigare projekt inkluderar bland andra investeringar i innovationsbolaget Saveggy, som utvecklat ett tunt skikt som ersätter plasten på gurkor. Det första året som medel delades ut var 2019, då tio miljoner kronor delades ut till fem pristagare. Sedan starten har Lidl Sverige delat ut över 21 miljoner kronor via Lidl Future Initiatives.
Mer information om Lidl Future Initiatives >>
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls fastighetsdirektör går vidare19.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Carl Balcer slutar som fastighetsdirektör för Lidl Sverige efter drygt tre år i rollen.
Lidl Sverige öppnar ny, större butik i Sollefteå – ersätter tidigare butik med fördubblad yta och bredare sortiment12.6.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att förstärka sin närvaro i Västernorrland. Idag, torsdagen den 12 juni, öppnades portarna till Lidls nya, moderniserade butik i Sollefteå. Den nya butiken ersätter den tidigare lokalen och erbjuder en fördubblad försäljningsyta, ett bredare sortiment och en förbättrad shoppingupplevelse för Sollefteåborna.
Say cheese! Lidls Herrgårdsost från Matriket utsedd till bäst i test5.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidls egen herrgårdsost från Matriket har utsetts till bäst i test i ett smaktest av Allt om mat. I ett blindtest där smak, doft, utseende och konsistens bedömdes fick osten full pott – fem av fem plus. Osten blev inte bara testets vinnare – utan var också den billigaste av de ostar som var lagrade minst 12 månader. ”Den är fyllig, har lång smak och rikligt med saltkristaller vilket bevisar att osten har lagrats ordentligt”, anser testpanelen.
Lidl Sverige växer och vänder till vinst – Har vuxit med 43 procent sedan 20202.6.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges resultat för det brutna verksamhetsåret 2024/25 är nu klart. Företaget fortsätter växa och har sedan 2020 ökat sin omsättning med 43 procent. Det senaste verksamhetsåret var omsättningen nästan 19 miljarder kronor, vilket är en ökning med drygt två procent.
Fotbollsläger samlar unga tjejer från hela Europa – Lidl och UEFA Women’s EURO 2025™ satsar på nästa generation30.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I sommar kommer 100 unga tjejer från hela Europa, varav en från Karlskoga, få utveckla sina fotbollstalanger tillsammans med likasinnade. På Lidl Youth Camp i Basel kommer de inte bara få bygga på sina styrkor, utan också växa som individer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum