Unga tar del av nyheter på sociala medier men utan tillit
Mediemyndighetens årliga rapport Mediekonsumtion 2024 visar att nyhetskonsumtionen i Sverige fortfarande är på en hög nivå. Hos de yngre ökar användandet av sociala medier som nyhetskälla trots att de inte helt litar på informationen.

Rapporten Mediekonsumtion 2024 visar att det finns stora skillnader mellan de ungas och de äldres konsumtion av medier. Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen där unga har högt förtroende för traditionella nyhetskällor och lägre för sociala medier. Det är som mest 11 procent som litar helt eller ganska mycket på nyheter och information på sociala medier (13–16-åringarna) och 15 procent som litar helt eller ganska mycket på youtubers/influencers (9–12-åringarna).
Störst förtroende har unga för SVT, TV4, Sveriges Radio och myndigheters webbplatser och appar. De äldre barnen använder flera nyhetskällor och litar generellt något mer på nyhetskällorna än barnen i åldern 9–12. Information och nyheter som inhämtas via sociala medier och från youtubers/influencers har mycket låga förtroendesiffror.
-Vi kan se att unga har en hög mediekonsumtion och att nästan alla har tillgång till en egen mobil som de använder dagligen. Vi ser även ett ökat användande av Tiktok för att ta del av nyheter trots att de litar mer på traditionella medier, säger Tove de Vries, utredare vid Mediemyndigheten och redaktör för rapporten.
Den digitala klyftan och linjära tittandet minskar
Den digitala klyftan fortsätter att minska eftersom de äldsta blir alltmer digitala. De äldre lägger mest tid på att lyssna på radio och titta på tv till skillnad från de yngre som lägger mest tid på att lyssna på strömmad musik och sociala medier.
Det traditionella linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar. Samtidigt finns det en fortsatt efterfrågan från hushållen att kunna titta på linjär tv. Det finns därför fortfarande en marknad för både den linjära tv:n och streamingtjänster.
Radiolyssnandet minskar i alla åldersgrupper
Radiolyssnandet minskar i alla åldrar och på alla kanaler. Det är främst de äldre som lyssnar på traditionell radio till skillnad från de yngre som lyssnar allt mindre. Förskjutningen från analogt till digitalt lyssnande sker främst via poddar. Den dagliga räckvidden för poddar är högre i de yngre åldersgrupperna än för traditionell radio.
Om rapporten
Mediemyndigheten har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och sprida kunskap om den till allmänheten. Myndigheten publicerar varje år flera rapporter om medieutvecklingen. Den här rapporten beskriver mediekonsumtionen i Sverige. Underlaget kommer från flera olika källor och visar hur mediekonsumtionen utvecklas över tid. Det är särskilt Nordicoms rapport Mediebarometern 2023 som ligger till grund för den här rapporten.
Årets rapport innehåller även ett nytt avsnitt som handlar om barn och ungas mediekonsumtion. Det avsnittet bygger på undersökningarna Ungar & medier 2023 samt Småungar & medier 2023, som genomförts av Statens medieråd, numera Mediemyndigheten.
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seDokument
Länkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum