Många vinster med uppkopplade patienter
Mer tid för patienterna, ökad tillgänglighet och minskad stress. Sedan årsskiftet har medarbetarna i Aleris team ASIH Haninge väst använt ett digitalt arbetsverktyg för att hålla koll på sina patienter. Pilotprojektet har fört med sig fördelar för både patienter och medarbetare.
I dag använder 90 procent av ASIH, avancerad sjukvård i hemmet, Haninge västs patienter Aleris app. I appen lämnar patienterna olika värden och kommunicerar med ASIH-teamet via chatt eller video.
Sedan projektet startade har det både utökats och utvärderats.
– I den senaste utvärderingen svarade 100 procent av medarbetarna att de ville fortsätta att arbeta med verktyget. Och trenden är densamma hos våra patienter som upplever både ökad tillgänglighet och delaktighet, säger Camilla Eriksson, enhetschef och projektledare.
Inför uppstart får patienterna, förutom en introduktion till appen, den utrustning som behövs för att till exempel mäta blodtryck, vikt och syresättning. Mätvärdena övervakas sedan via en digital plattform hos Aleris.
Effektiva besök
Sjuksköterskan Johan Tjärnbro har arbetat på Aleris och teamet ASIH Haninge väst i nio år. Tack vare att patienterna mäter sina egna vitalparametrar och svarar på ett frågeformulär där de skattar olika symtom kan han under sina hembesök fokusera på det som är viktigt för patienten.
– Det behöver inte alltid vara fysiska symtom som besvärar mest utan det kan vara oro och ångest, eller att de behöver prata med en medmänniska, säger Johan.
Det Johan gillar mest med arbetet är mötet med patienterna och känslan av att göra skillnad. Tack vare det digitala verktyget upplever han att han får mer av allt som han gillar.
– De faktiska besöken hos patienten känns mer meningsfulla. Jag upplever att jag lättare kan snappa upp vad patienten och anhöriga tycker är viktigt, säger han.
Ytterligare en fördel med det digitala verktyget är att det är lättare att övervaka patienter med ett försämrat mående. Vid behov kan patienterna skicka in viktiga mätvärden ofta. Värden som ligger utanför normala gränsvärden, eller inte lämnas in, genererar ett larm.
Ökad tillgänglighet och delaktighet
Medarbetarna i teamet har alltid varit stolta över sin goda tillgänglighet. Nu har den blivit ännu bättre. De utvärderingar som har gjorts visar att patienterna upplever en ökad tillgänglighet och delaktighet sedan det digitala verktyget infördes. I dag kan patienterna, utöver de traditionella telefonsamtalen, använda sig av appens meddelandefunktion.
Sjuksköterskan och biträdande enhetschef Annica Linder är den som dagtid svarar på patienternas meddelanden.
– Jag gör hela tiden bedömningar om det är något en specialistläkare bör svara på eller om meddelandet ska vidarebefordras till någon annan medarbetare. Men oftast är det något som jag eller en sjuksköterska kan lösa ganska omgående, säger Annica och berättar att patienterna använder meddelandefunktionen för att till exempel boka om hembesök, fylla på med sjukresor eller om de behöver ett visst läkemedel.
Annica är mån om att svara patienterna så snabbt som möjligt och sätter också stort värde på att svara så att patienterna känner att det är en medmänniska de möter.
– Jag har bättre koll på våra patienter i dag och jag kan lätt gå in och titta på mätvärden och se om det är något som behöver åtgärdas, säger Annica och berättar att antalet telefonsamtal har minskat rejält, vilket innebär att telefonen nu är öppen för akuta samtal.
Personcentrerad vård
Sjuksköterskan Sophie Csiky har under projektets gång ansvarat för det digitala verktyget.
– Det roligaste med arbetet är att det har fallit så väl ut. Det är också väldigt roligt att se hur verktyget, utifrån patienternas och medarbetarnas önskemål och behov, har ändrats under tidens gång, säger Sophie och berättar att verktyget är mer personcentrerat i dag än vad det var vid projektstart.
Sophie är övertygad om att det här är en del av framtidens vård och att verktyget kommer att utvecklas till att bli än mer personcentrerat. Det började med att sjuksköterskor och läkare använde verktyget men nu ska alla medarbetare i det multiprofessionella teamet använda det. Projektet ska också utvidgas till att omfatta ytterligare ett av Aleris ASIH-team. Näst på tur att bli uppkopplade är patienterna i Nynäshamn.
Om Aleris ASIH
ASiH är ett alternativ till att vara inlagd på sjukhus. Med ASiH kan patienten få lika teknisk avancerad vård hemma som på sjukhuset och omfattar både kurativa och palliativa patienter. Vanliga diagnoser är cancer, hjärtsvikt, kol, neurologiska sjukdomar och infektioner.
Våra team ansvarar för patienter som har komplexa medicinska behov och vårdas i hemmet. Genom våra multiprofessionella team, ett personcentrerat förhållningssätt och en nära dialog med anhöriga skapar vi förutsättningar för att kunna ge en högkvalitativ vård till våra patienter.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Kenan HarbasPress- och public affairschef
Tel:+46 70-783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seOm oss
Aleris - ledande inom specialistvård i Skandinavien
Aleris erbjuder specialistvård digitalt och på 80 kliniker i Sverige, Norge och Danmark. Höga medicinska resultat, tillgänglighet och nöjda patienter är grunden för vår verksamhet.
Varje år väljer mer än två miljoner patienter att komma till Aleris. Privat, via en sjukvårdsförsäkring eller inom den offentligt finansierade vården.
Vi arbetar alltid för att ge den bästa vården efter individens behov. Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
825 000 kronor till vårdprojekt som kan förändra liv3.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Varje år delar Alerisfonden ut medel till projekt som bidrar till utvecklingen av hälso- och sjukvården i Sverige, Norge och Danmark. Bland årets 26 ansökningar har juryn utsett 11 projekt som får dela på drygt 825 000 kronor.
Jens Eriksson omvald till styrelseledamot för Vårdföretagarnas branschstyrelse29.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jens Eriksson, VD för Aleris Sverige, har valts om till en ny mandatperiod som styrelseledamot i Vårdföretagarnas branschstyrelse. Omvalet ägde rum vid årsmötet som hölls i Stockholm.
Aleris öppnar ny endoskopimottagning i Malmö27.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Aleris har öppnat en ny endoskopimottagning vid Malmö Arena för att möta det växande behovet av specialistvård för mag- och tarmsjukdomar i Region Skåne. Mottagningen erbjuder snabb och säker diagnostik genom koloskopiundersökningar och syftar till att minska vårdköer och förbättra tillgängligheten till viktig vård.
Ögonmottagning öppnar i gamla posthuset i Halmstad26.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Aleris har tidigare bedrivit ögonsjukvård åt Region Halland via annan region. Den 18 november öppnade en ny ögonmottagning i gamla posthuset på Helmfeldtsgatan 59 i Halmstad efter nio månader av planering och ombyggnation. — Vi kommer äntligen hem till Halmstad, säger Ida Ankar, affärsområdeschef Aleris Ögon.
Aleris förenklar magundersökningar med kamerakapslar20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Aleris Mage och Tarm, Nordens största aktör inom mag- och tarmvård, lanserar nu kapselendoskopi – en innovativ och skonsam metod för att diagnostisera sjukdomar i mag- och tarmkanalen. Tekniken möjliggör en detaljerad undersökning av hela tarmen utan invasiva ingrepp, vilket innebär en förbättrad patientupplevelse och högre diagnostisk precision. Tidigare var denna undersökningsmetod endast tillgänglig på sjukhus, men nu erbjuder Aleris den även på sina kliniker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum