Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Användningen av AI ökar bland svenska företag och bara under det senaste året har antalet företag som implementerat tekniken i sin verksamhet tredubblats. Trots AI:s framfart visar det sig att antalet företag som använder AI i kundtjänst minskat drastiskt. Förra året uppgav 30 procent av företagen att de nyttjade AI för olika uppgifter inom kundtjänst – i år har andelen minskat till 11 procent.
Risk att uppfattas som opersonliga
När AI-användningen inom kundtjänst minskar är det fler som använder tekniken inom områden som inte inkluderar kundinteraktion. Exempelvis datahantering, analys och orderläggning. En fjärdedel av företagen uppger dessutom att verksamheten riskerar att uppfattas som opersonlig om de skulle implementera tekniken.
– Trots att AI utvecklas i en väldigt snabb takt ser vi att företag blir mer medvetna om vikten av mänsklig kontakt i sin kundtjänst. Det är även många som ser risken med att AI kan uppfattas opersonligt och det är troligtvis en anledning till att fler väljer bort tekniken i områden där kundkontakt krävs. Att hitta en balans mellan automatisering och mänskligt kundbemötande med kan bli avgörande för att möta konsumenters förväntningar framåt, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering, Svea Bank.
Fördelarna med AI finns bortom kundservice
Samtidigt som marknadsföring samt datahantering och analys är områden där tekniken tillämpas som mest, finns det andra processer där företag ser att AI kan ha en positiv påverkan på försäljningen. Processer som inte kräver kundservice.
Närmare tre av fem, 57 procent, uppger att AI skulle kunna leda till effektivare säljprocesser och 55 procent menar att det skulle kunna resultera i effektivare marknadskampanjer. En tredjedel, 33 procent, ser även att kunderna kommer bli nöjdare av att företaget implementerar AI och 28 procent anser att det skulle bli kortare besluts- och köpprocesser för kunderna.
Om AI-undersökningen 2024
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 27 maj – 13 juni 2024. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar, marknads-och försäljningschefer samt andra som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 36017.10.2024 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum