Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Grön seger för Europas tåg inatt! Överenskommelse om EU:s infrastrukturlagstiftning på plats

Dela
Jakop Dalunde på tågstation.
Jakop Dalunde på tågstation.

Inatt nådde EU-parlamentet och medlemsstaterna i rådet en överenskommelse om hur det europeiska transportsystemet ska uppdaterats för att klara den gröna omställningen.

Lagstiftningen, TEN-T, bestämmer vilka vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser som är särskilt viktiga ur ett europeiskt perspektiv och därmed har rätt till EU-medel. I lagstiftningen fastställs också vilken standard som måste råda för infrastrukturen, för att underlätta gränsöverskridande transporter.

EU-parlamentariker Jakop Dalunde deltog i förhandlingen som den gröna gruppens representant och kommenterar utfallet:

  • Det är en grön seger och ett viktigt steg i nattågsrevolutionen att vi inatt lyckats säkerställa att tågens signalsystem i EU äntligen ska standardiseras. Det är helt avgörande för att göra det lättare att köra tåg över nationsgränserna i EU – vilket är särskilt viktigt för de europeiska nattågen, säger Jakop Dalunde.

  • Det är ett stort framsteg att EU:s medlemsstater nu måste prioritera gränsöverskridande infrastruktur, eftersom nästan alla resurser idag läggs på inrikes resande. Om vi vill att fler ska ta tåget i Europa, så behöver järnvägen mellan våra länder byggas ut och rustas upp, säger Jakop Dalunde.

  • Jag har också kämpat för att stärka förutsättningarna för hållbart resande i och runt våra städer. Tack vare våra gröna förslag ska framkomligheten för cyklister och fotgängare i stadsmiljöer premieras ytterligare. Målet är att få ner utsläppen och göra det enklare att gå och cykla, samt att byta mellan långväga färdmedel och lokal kollektivtrafik, säger Jakop Dalunde.  

Bakgrund

Förordningen för det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) började gälla 2013, och kommissionen kom med sitt förslag på revidering 14 december 2021. TEN-T kan ses som den europeiska motsvarigheten till Sveriges nationella plan.

Infrastrukturen i Sverige berörs av TEN-T lagstiftningen. Sverige är skyldiga att anpassa sin nationella plan efter TEN-T, som kommer att innehålla högre krav på hållbarhet i infrastrukturplaneringen, och i stadsplaneringen genom de nya så kallade urbana knutpunkterna. Även kraven på ökad multimodalitet, det vill säga att olika transportmedel kombineras för en och samma transport eller resa,  kommer förbättra möjligheterna för svenskar att resa, särskilt med tåg, både inom Sverige och ute i Europa. 

Viktiga delar av utfallet:

  • Hårdare krav på medlemsstaterna (governance): Ett av de största problemen med tidigare TEN-T är att medlemsstaterna kommit överens om en infrastrukturplan på EU-nivå men sedan inte följt den i sitt nationella arbete. Det har resulterat i att det fortfarande saknas bra gränsöverskridande förbindelser. Nu kommer kraven på att genomföra EU:s infrastrukturplan stärkas, genom att EU-kommissionen antar genomförandeakter för infrastruktur som fastslagits i TEN-T, vilket ökar trycket på medlemsstaterna att faktiskt genomföra vad de enats om och säkerställa att lagstiftningen faktist åstadkommer vad den lovat, det vill säga ett sammankopplat transportnät för hela Europa.

  • Det europeiska järnvägsnätet stärks: Nu ökar också kraven på standardisering av järnvägen när det gäller elektrifiering och signalsystem (ERTMS) . Detta kommer förenkla såväl passagerar- som godstrafiken i EU, eftersom det blir enklare att köra tåg över nationsgränserna. 

  • Det ska bli enklare att byta transportslag i stadsmiljöer: Första gången införs planer för så kallade urbana knutpunkter. Dessa transportplaner ska knyta ihop EU:s långväga transportnätverk med regional och lokal trafik på ett mer effektivt och hållbart sätt. Med den nya lagstiftningen blir det krav på medlemsstaterna att ta fram hållbarhetsplaner för trafiken i större städer till 2027, för att tackla utsläppen i städer och främja hållbara transportsätt - inte minst gång och cykel. 

    • Gång- och cykelinfrastruktur prioriteras också upp i andra delar av lagstiftningen. Exempelvis genom att uppmuntra satsningar på dessa transportsätt och  krav på att infrastrukturprojekt inte ska hindra möjligheten att komma fram via gång och cykel. 

  • Krav på järnväg vid flygplatser för att reducera kortdistansflyg: De största flygplatserna i EU (12 miljoner passagerare/år eller mer) behöver ha direkt anslutning till långdistansjärnväg, för att se till att passagerare kan ta tåget till och från flygplatsen istället för att behöva byta till ytterligare kortdistans flyg. 

  • Krav på järnvägsanslutning för hamnar: Med elektrifiering och möjlighet att ta emot långa tåg  - så att frakt kan lastas direkt från fartyg till tåg och inte hamnar på lastbilar förutom sista biten av transporten. 

  • Säkrare och mer klimatanpassade vägar: Nu anpassas infrastrukturlagstiftningen efter EU:s nya krav på flera laddstolpar längst EU:s viktigaste vägar. Lagstiftningen uppmuntrar också till användning av mer miljövänliga metoder och material för infrastrukturprojekt. Nu ökar också kraven på vägar och rastplatser, vilket bland annat ska förbättra arbetsförhållandena för lastbilschaufförer.

Nu när en överenskommelse har nåtts i förhandlingarna återstår det för  EU-parlamentet och medlemsstaterna i rådet att godkänna detta utfall formellt, det väntas ske i början av 2024.

Kontakter

Miljöpartiet de Gröna i Europaparlamentet

Arbetet i Europaparlamentet I Europaparlamentet arbetar våra ledamöter med frågor som rör miljö, klimat, hållbara transporter, energi, jämställdhet, migration och demokrati. Alice Bah Kuhnke är ledamot av parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter, och i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hon är även vice ordförande i Gröna Gruppen. Pär Holmgren är ledamot i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet, och ersättare i jordbruksutskottet och utskottet för transport och turism. Isabella Lövin är ledamot i fiskeriutskottet, utvecklingsutskottet och utskottet för industrifrågor, innovation, forskning och energi.

Följ Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Isabella Lövin åker till COP29 i Baku11.11.2024 13:13:00 CET | Pressmeddelande

Idag inleds COP 29 i Baku, Azerbajdzjan. Miljöpartiets EU-parlamentariker Isabella Lövin deltar på klimattoppmötet som observatör för att följa förhandlingarna. – Jag åker till COP29 med stor oro. Finansieringsfrågan är den stora knäckfrågan det här mötet och är den fråga som avgör om vi kommer kunna nå målen i Parisavtalet eller inte. Om inte Trumps återtåg till Vita huset ska lamslå förhandlingarna fullständigt måste EU nu ta ett starkt ledarskap och visa på stora ambitionshöjningar. Romina Pourmokhtari måste driva på för detta i förhandlingarna. Trovärdigheten i Parisavtalet står på spel. – Sverige har varit en ledande aktör i det internationella klimatsamarbetet, men nu ser vi hur åtgärderna på hemmaplan dras tillbaka. Fossila subventioner ökar, elektrifieringen bromsar, utsläppen ökar och vi är på väg att missa våra egna klimatmål. Dessutom drar regeringen ned på vårt stöd till FN:s klimatfonder och är det enda nordiska land som inte bidrar till fonden för förluster och skador. De

Pär Holmgren blir parlamentets ständige kontaktperson till EU:s miljöbyrå23.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vi befinner oss i en akut miljö- och klimatkris som orsakas av flera sammanhängande drivkrafter. Klimatförändringarna, förlusten av biologisk mångfald och föroreningar är olika sidor av samma mynt. EEA bidrar med extremt viktig kunskap för att vi i parlamentet ska förstå hur dessa hänger ihop och därmed kunna bemöta krisen på ett holistiskt sätt, säger Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker Jag ser fram emot att ha ett nära och regelbundet samarbete för att EEA ska få maximalt inflytande. Med min bakgrund som meteorolog och klimatexpert förstår jag hur viktigt det är att våra politiska beslut har vetenskaplig förankring. Endast då kan vi utveckla långsiktiga lösningar som verkligen kan möta de utmaningar vi står inför, säger Pär Holmgren (MP) Bakgrund: Den europeiska miljöbyrån (EEA) är ett EU-organ som förser EU med tillförlitlig och oberoende information för att stödja arbetet med att nå miljö- och klimatmålen. EEA arbetar i nära samarbete med organisationer på europeisk, nationell, r

EU-kommissionen föreslår att skjuta upp avskogningslagen2.10.2024 16:04:00 CEST | Pressmeddelande

Idag föreslog EU-kommissionen att skjuta upp avskogningslagen med ett helt år. Lagen, antogs förra året efter svåra förhandlingar. Den syftar till minska global avskogning genom att begränsa tillgången till utvalda produkter som bidrar till avskogning på EU:s inre marknad. Förslaget att nu skjuta upp den kommer efter påtryckningar från bland annat Brasilien, samt partigruppen EPP, där Kristdemokraterna och Moderaterna ingår. Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, kommenterar: – Det är oerhört oroande att kommissionen föreslår att lagen ska skjutas upp. Vi är mitt i en klimat- och biologiskmångfaldkris, vi har inte råd att vänta en enda dag, än mindre 12 månader. Kommissionen borde fokusera på att åtgärda problemet, inte skjuta upp lösningen, säger Pär Holmgren. – Skogen spelar en helt avgörande roll om vi ska kunna hejda klimatkrisen, och vi vet att läget är mer akut än vi tidigare trott. Att förhala en lag som effektivt ska motverka avskogning och därmed bevara vår främsta

Seger för Miljöpartiet: nödbromsen för fiskbestånden blir kvar i EU-lagstiftning23.9.2024 18:38:00 CEST | Pressmeddelande

Idag röstade EU-parlamentets fiskeriutskott för Miljöpartiets förslag att behålla den så kallade "nödbromsen" i EU:s fiskerilagstiftning. Beslutet innebär att Kommissionens försök att ta bort den avgörande fem-procentsregeln, som ska säkerställa att det riktade fisket stoppas när risken för beståndskollaps är större än fem procent, inte behandlas av parlamentet, och att den därmed kvarstår.

Isabella Lövin får tunga uppdrag i EU-parlamentet23.7.2024 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Idag valdes Isabella Lövin (MP), EU-parlamentariker, till förste vice ordförande i EU-parlamentets utvecklingsutskott (DEVE). Utvecklingsutskottet har som ansvar att bland annat föra politisk dialog med utvecklingsländerna, granska samarbetsavtal och utvärdera utvecklingsbiståndet. Som tidigare biståndsminister har jag god insyn i EU:s biståndspolitik. EU är världens största biståndsgivare, och vår plats i en allt oroligare omvärld är viktigare än någonsin. EU:s biståndspolitik ska bidra till att utrota fattigdom, stärka kvinnors och flickors rättigheter, stödja utvecklingsländer i klimatomställningen och bygga ett starkt civilsamhälle. Ett bra och effektivt bistånd utgår från lokala behov och lokalt ägarskap, och ska inte villkoras utifrån givarländernas egenintressen. EU-parlamentets granskande funktion är allt viktigare i en tid då allt fler länder styrs av högerpopulister. I Sverige ser vi hur regeringen vill rikta om biståndet, bort från de fundamentala grundidéerna med utveckling

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye