Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt
Svensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
Trots vissa positiva signaler inom e-handeln och damsegmentet håller mildvädret tillbaka efterfrågan på varmare kläder och skor, vilket påverkar försäljningen negativt.
Den totala försäljningen av kläder ökade marginellt med 0,4 % jämfört med föregående månad, medan skoförsäljningen sjönk hela -8,7 %. Resultatet slår den här månaden ganska olika mellan de olika segmenten och kanalerna. E-handeln har på klädsidan fortsatt att utvecklas bättre än fysisk handel, och även skor tappar lite mindre i e-handeln än i fysiska butiker. Men konsumtionen har ännu inte lyft totalt sett, trots räntesänkningar.
– Det är uppenbart att konkurrensen om kunderna är hård och vi ser tydligt att köpkraften fortsatt är svag. Trots att vi nu noterar mer handlingskraft från Riksbanken är det uppenbart att delar av handeln har det väldigt tufft, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
– Vi fortsätter att påminna om att modehandeln är en bransch som är väderberoende. Oktober månads ovanligt höga temperaturer har också hållit tillbaka försäljningen av varmare plagg och skor, vilket vi nu ser avspeglas i månadens siffror.
Med viktiga handelshögtider runt hörnet, i form av Black Week och julhandeln, finns ändå förhoppningar om att branschen kan få ett välbehövligt lyft.
– Slutet på året är extremt viktig för stora delar av modebranschen, och handeln välkomnar tusentals extrajobbare under perioden. Men för att så ska kunna ske även fortsättningsvis krävs att handelsföretagen ges rätt förutsättningar för att verka och växa. Vi hoppas utöver Riksbanken att även regeringen fortsätter sitt arbete med att stärka hushållens köpkraft, säger Sofia Larsen.
Oktober 2024-2023 |
Oktober 2024-2022 |
|
Kläder |
0,4 % |
6,0 % |
Skor |
-8,7 % |
4,5% |
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln12.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.
En delseger i frågan om Stockholms miljözon29.11.2024 14:31:44 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel och Visita välkomnar länsstyrelsens beslut om att tillfälligt stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad. - Vi hoppas naturligtvis att beslutet att stoppa miljözon 3 blir permanent, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel
Årets Modejulklapp 2024 – Denimplagget28.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel Stil har utsett denimplagget till Årets Modejulklapp 2024, ett tidlöst och mångsidigt plagg som förenar hållbarhet och stil.
Begagnat för 1,3 miljarder kronor i oktober27.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Pre Loved-indikatorn från Svensk Handel visar att den svenska second hand-marknaden omsatte 1,3 miljarder kronor under månaden. Intresset är fortsatt stort och snart stundar den viktiga julhandeln.
Tuffa tider till trots - framtidstron ökar i handeln25.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för november 2024 visar en välkommen uppgång i framtidstron hos svenska handlare. Samtidigt fortsätter många svenska handelsföretag att kämpa i motvind med höga kostnader och minskad köpkraft bland hushållen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum