Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 2024
Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.
Agnes Stenbom belönas för sitt banbrytande arbete som visar hur AI kan forma framtidens medier för att stödja demokrati och inkludering. Hon är industridoktorand och en av grundarna till initiativet Nordic AI Journalism, där hon verkar för att främja en ansvarsfull AI-utveckling inom journalistiken. Hennes insatser har bidragit till en etisk och transparensdriven användning av AI som sätter mänskliga värden i fokus, både i Sverige och internationellt.
– Agnes Stenbom är en förebild vars insatser banar väg för en ansvarsfull AI-utveckling inom journalistiken och mediebranschen. Genom sitt arbete visar hon hur tekniken kan bidra till att stärka medborgarnas tillgång till pålitlig och relevant information. Med sin kunskap och outtröttliga nyfikenhet är Agnes en sann inspirationskälla och hennes insatser sätter nya standarder för hur AI kan utvecklas och användas med ansvar och samhällsnytta i fokus, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på TechSverige och juryns ordförande.
IN/LAB grundades 2022 som ett gemensamt initiativ mellan Schibsted Media och ägarstiftelsen Tinius Trust. Det leds sedan start av Agnes Stenbom och verkar för att säkerställa att en mångfald av röster formar framtidens medier. Tillsammans med unga från underrepresenterade grupper utforskas nya tekniska möjligheter och kreativa sätt att möta de utmaningar många idag upplever med redaktionella medier.
Nordic AI Journalism, som Agnes Stenbom varit med och grundat, är ett branschnätverk som sedan 2020 främjar ansvarsfull AI-användning inom journalistiken i och bortom Norden. Genom att samla experter och journalister utforskas etiska AI-lösningar som stärker publicistiska värden och demokratin, samtidigt som medborgarnas förtroende för media sätts i fokus.
Juryns motivering:
Agnes Stenbom har med sitt banbrytande arbete för Schibsted och Tinius Trust visat hur AI kan forma framtidens medier för att stödja demokrati och inkludering. Som grundare och ansvarig för IN/LAB har hon utforskat AI-teknikens möjligheter och utmaningar inom mediebranschen och visat vägen för en etisk och hållbar AI-användning som sätter mänskliga värden i fokus. Genom initiativet Nordic AI Journalism främjar hon en ansvarsfull och transparensdriven utveckling av AI inom journalistiken – något som gör henne till en förebild och inspiratör på både svensk och internationell nivå. Som industridoktorand, med en unik kombination av ledarskap och visionära perspektiv, är Agnes Stenbom en stark röst för teknik som stärker både medborgare och samhälle, och hennes arbete sätter en ny standard för etisk AI-användning i medier.
Juryn för Årets AI-svensk:
Daniel Akenine, nationell teknikchef, Microsoft Sverige
Aurore Belfrage, techinvesterare, geopolitisk rådgivare och hållbarhetsstrateg
Louise Callenberg, Grundare Leadership ARTS, Initiativtagare #bättredelat, AI-teolog
Ather Gattami, forskare och entreprenör, programledare AI-podden
Daniel Gillblad, co-director, AI Sweden
Jeanette Nilsson, projektledare, RISE
Lina von Sydow, professor i beräkningsvetenskap vid institutionen för informationsteknologi, Uppsala universitet
Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, TechSverige (ordförande)
Om Årets AI-svensk
Årets AI-svensk är ett pris som delas ut av TechSverige. Utmärkelsen går till en person som bidragit till utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Det är femte året i rad som priset delas ut. Läs mer om utmärkelsen på aretsaisvensk.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden13.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef. – Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum