Elgiganten låter gamers omvandla digitala tillgångar ”skins” till hemelektronik
Genom så kallade ”skins” kan kläder, vapen och utrustning ändra utseende i spel - något som har blivit alltmer eftertraktat och värdefullt inom gamingkulturen. Samtidigt har det blivit populärt att byta skins mot pengar om dessa ligger och samlar digitalt damm. Därför lanserar Elgiganten en ny betalmetod som gör det möjligt för gamers att omvandla skins till hemelektronik i kedjans fysiska butiker.

Den globala marknaden för digitala tillgångar i spel, även kallat skins, har vuxit mycket de senaste åren. För många gamers är skins – digitala föremål som ändrar utseendet på vapen, karaktärer eller andra objekt i spel – både eftertraktade och värdefulla. Skins kan samlas, handlas eller bytas inom spelplattformar och marknaden är värderad till 50 miljarder dollar.
Men digitala tillgångar är ofta inlåsta i den digitala spelvärlden och används främst för transaktioner mellan spelare eller för att köpa spel. För de gamers som vill byta skins mot pengar tillkommer istället dyra transaktionsavgifter på 15–30 procent. En utmaning för gaming communitys över hela världen.
Hemelektronikkedjan Elgiganten lanserar nu en ny betalmetod där gamers tryggt och avgiftsfritt kan omvandla sina digitala tillgångar till hemelektronik i kedjans fysiska butiker. Betalmetoden kallas GamePay och fokuserar initialt på skins från Counter Strike 2 (CS2).
– Med GamePay vill vi erbjuda det svenska gaming communityt något alldeles extra när vi knyter samman två världar. Vi tror att GamePay är en glimt in i framtiden, där digitala tillgångar som skins kommer att vara en lika vanlig betalmetod som vilken som helst. Vad du äger i spelen ska vara lika värdefullt som det som finns i din plånbok, säger Alexander Åberg, gamingansvarig på Elgiganten.
GamePay lanseras exklusivt den 22–24 november 2024 på världens största gamingfestival DreamHack, som nu öppnar för första gången på Stockholmsmässan. GamePay finns i Elgigantens butik på festivalen (2000 kvm) för alla med CS2-skins över 18 år.
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
Elgiganten varuhus återuppstår i Stockholmsförorten – ”en viktig milstolpe”13.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag den 13 februari 2025 slår hemelektronikkedjan Elgiganten återigen upp portarna till det nybyggda varuhuset i Märsta utanför Stockholm, på årsdagen för när en brand förstörde hela varuhuset. Invigningen kommer att uppmärksammas med olika aktiviteter och erbjudanden för besökare under hela dagen.
Elgiganten rekryterar ny Marketing Operations Manager10.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter sitt arbete med att stärka varumärke och utveckla närvaron i egna och köpta kanaler och välkomnar därför en ny Marketing Operations Manager som ska leda arbetet. Mikaela Bäckius rekryteras direkt från marknadsavdelningen på skönhetsjätten Lyko.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum