Allvarliga brister i utredningen om Norrbotniabanans dragning – dialogen måste fortsätta
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. Utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
I sitt remissvar uppmanar därför Region Norrbotten Trafikverket att fortsätta dialogen och rätta till bristerna innan alternativen på nytt ställs mot varandra.
– Bara så kan vi få en rättvis bedömning av vilken dragning som är bäst om man ser till helheten. Beslutet kommer att påverka Norrbotten i många generationer – det måste bli rätt. Vi befarar nu att Trafikverket går vidare med den västliga dragningen utifrån ett bristfälligt underlag, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.
Det västliga alternativet sträcker sig parallellt med E4 och via Notviken in mot Luleå C. Det innebär en säcklösning - att tågen inte kommer vidare utan måste åka tillbaka samma väg de kom.
Det östliga alternativet går via Luleå Airport och vidare över Svartösundet in mot Luleå C. Det innebär genomgående trafik och kopplar samman tåg och flyg. Denna dragning kräver en öppningsbar bro.
– Region Norrbotten håller med Trafikverket om att sjöfarten inte får äventyras. Vi anser dock att det finns lösningar som gör att tåg- och sjötrafik kan samexistera, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.
Norrbottens Kommuner har genom Tillväxtberedningen lämnat ett yttrande till Trafikverket. Båda organisationerna anser att den stora samhällsekonomiska vinsten motiverar den östliga dragningen, även om den är dyrare att bygga.
– Den ökar tillgängligheten för oss som bor här, företag och besökare. Den underlättar arbetspendling och kortar restider. Den skulle koppla ihop såväl Kiruna som Haparanda med Luleå Airport, och ge många norrbottningar smidigare resor till Sunderby sjukhus, säger Claes Nordmark, ordförande Norrbottens Kommuner.
Att koppla samman olika trafikslag är en framtidssäker investering. Det är därför EU kräver att flyg och järnväg inom det transeuropeiska transportnätet är kopplade till varandra. Dessa krav kommer att omfatta Luleå, och kan bara mötas med ett östligt alternativ.
Sammantaget finns det fortfarande finns alltför många oklarheter, osäkerheter och motstridiga uppgifter för att det östliga alternativet ska kunna avfärdas.
Synpunkterna i korthet
-
Utredningen behöver kompletteras med alternativ där isbrytarna inte har hemmakaj innanför bron. Det påverkar både brons utformning och hur ofta den måste öppnas.
-
Det är inte rimligt att tidtabellslägga för störningar januari-april.
-
Underlaget är otydligt rörande de ekonomiska riskerna för Luleå C och malmbangården.
-
Utredningen saknar resonemang om hur den öppningsbara brons konsekvenser för tågtrafiken och sjöfarten kan hanteras.
-
Utredningen behöver utveckla analysen om Luleå Airports potential som knutpunkt.
Nyckelord
Kontakter
Anders Öberg (S)Regionstyrelsens ordförande
Tel:070- 609 35 63anders.oberg@norrbotten.seClaes NordmarkOrdförandeNorrbottens Kommuner
Tel:070-234 24 27Janus BrandinRegional utvecklingsdirektör
Region Norrbotten leder och samordnar utvecklingsinsatser inom kultur, näringsliv och samhällsplanering.
Om Region Norrbotten
Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 7400 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.
Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur. På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.
Följ Region Norrbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten
Ärenden på regionstyrelsens möte 12 december6.12.2024 15:42:11 CET | Pressmeddelande
Regionstyrelsen behandlar ett 30-tal punkter på sitt kommande sammanträde. Här är en sammanfattning av några av de ärenden som tas upp.
Norrbottens utmaningar kräver stärkt regionalt ledarskap – här är planen för kommande år5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den samhällsomvandling Norrbotten genomgår utmanar vårt län på en rad sätt. Nu har den regionala utvecklingsnämnden bestämt vilka frågor som är prioriterade åren 2025–2027.
2,26 miljoner till klinisk forskning3.12.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Norra sjukvårdsregionen (Region Norrbotten, Region Jämtland Härjedalen, Region Västerbotten och Region Västernorrland) satsar 2,26 miljoner till klinisk forskning 2025.
Höjt friskvårdsbidrag och bidrag till skor2.12.2024 15:52:10 CET | Pressmeddelande
Nu stärker Region Norrbotten sina förmåner för medarbetarna. Friskvårdsbidraget nästan dubbleras till 4000 kronor och en del medarbetare kommer att få 800 kronor i skobidrag.
Region Norrbotten ber om tålamod29.11.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför helgen ber Region Norrbotten de patienter som besöker hälsocentraler och akutmottagningar i regionen om extra tålamod, då bytet av journalsystem just nu kräver lite mer administration av medarbetarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum