Så lyckades de med generationsskiftet
Över en tredjedel av Sveriges jordbrukare är 65 år eller äldre och ska snart ska lämna över gården – men till vem? I det senaste avsnittet av Arlas podd Mer än Mjölk berättar tre sjättedelar av familjen Wolf hur de lyckades med sitt generationsskifte.
– Helt rättvist blir det aldrig, säger Arlas styrelseledamot Marita Wolf i avsnittet.
Mjölkföretaget i Kinda kommun har drivits av familjen Wolf i över tre decennier. Marita och maken Hans tog över gården som arrendatorer 1991 och köpte den fem år senare. Tre av parets barn, Katarina, Johan och Martin, har gradvis tagit allt mer ansvar i företaget och förra sommaren genomfördes ett av de sista stegen i generationsskiftet, när fastigheterna skrevs över på syskonen.
– Mamma är fortfarande med som delägare i bolaget. Pappa är helt ute, men han hjälper till ändå och gör sig väldigt behövd. Både mamma och pappa har väldigt mycket kunskap och erfarenhet som är jätteviktig för oss och företagets utveckling, förklarar Katarina Wolf.
Börja processen tidigt – och låt det ta tid
Mer än var tredje jordbrukare är 65 år eller äldre, enligt siffror från Jordbruksverket. För att säkra tillgången till svenskproducerad mat kommer branschen att behöva genomgå en omfattande generationsväxling de kommande åren. En viktig sak för familjen Wolf var att starta processen tidigt och låta det ta tid.
– Vi började med individuella samtal med barnen för åtta, nio år sedan. Då handlade det inte alls om fastigheter, företaget eller pengar, utan om de mjuka delarna. Det viktigaste då var att prata med var och en av syskonen – vad vill du med ditt liv?, berättar Marita Wolf.
Både Johan och Katarina Wolf tycker att det var viktigt att inte stressa fram ett beslut. Det gjorde att det fanns tid att fundera, och när det var dags för de juridiska och ekonomiska frågorna hade samtalen gett familjen en stabil grund att stå på.
I avsnittet berättar Marita, Katarina och Johan Wolf mer om familjens resa och utmaningarna längs vägen, hur de tänkte om att sälja gården på den öppna marknaden, varför de har en enda jerseyko och om det kan bli en tredje generation Wolfs på gården i framtiden.
Lyssna på avsnittet här.
Arla – Mer än Mjölk
I podden Arla – Mer än Mjölk får du träffa mjölkbönder som jobbar med att sänka sina klimatavtryck, främja biologisk mångfald och skapa en hållbar framtid för svensk mjölkproduktion. I tidigare avsnitt avhandlas till exempel ämnen som fodereffektivitet, gödselanvändning och vattnets betydelse på gårdarna. Podden gör det möjligt för Arlabönderna att lära av varandra och på så sätt öka takten i den gröna utvecklingen av lantbruket, men alla som gillar kor och vill lära sig mer om hållbar mjölkproduktion kan lyssna. Finns där poddar finns.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Klimatvinster när Arla Falkenberg blir fossilfritt16.1.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas KESO©-mejeri i Falkenberg är nu helt fossilfritt. Samtidigt slimmar anläggningen sin energianvändning och minskar sitt koldioxidutsläpp med cirka 3 000 ton per år. – Det är en viktig milstolpe för oss, säger mejerichef Christian Svensson.
Starbucks® lanserar ny proteindryck med kaffe9.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Starbucks® fortsätter att utveckla sitt Ready-to-Drink-sortiment med en spännande nyhet: Starbucks® Protein Drink with coffee. Detta är den första proteinrika drycken i Ready-to-Drink-serien som lanseras i Sverige och finns tillgänglig i tre smakrika varianter från och med den 10 februari 2025. Skidåkare i Duved, Sälen, Vemdalen och Åre har chansen att provsmaka redan från den 20 januari.
Mjölkpriset till bönderna oförändrat i januari31.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter åtta höjningar på raken lämnar Arla mjölkpriset till bönderna oförändrat i januari, både för konventionell och ekologisk mjölk. De svenska Arlabönderna får dock några ören extra på priset – tack vare en valuteffekt.
Efter TikTok-boomen – rekordår för KESO©-fabriken17.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efterfrågan på KESO© och cottage cheese är större än någonsin, såväl nationellt som globalt. Och mejeriet i Falkenberg, som förser både Sverige och stora delar av Europa med cottage cheese, har svarat upp. Redan i november slog anläggningen sitt tidigare produktionsrekord från 2021, när man passerade 21 000 ton cottage cheese.
Arla Vimmerby nu 30 procent mer energieffektivt13.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Arlas 20-årsjubileum i Vimmerby är mjölkpulverfabriken nu 30 procent mer energieffektiv. Det är resultatet av ett nära samarbete med energipartnern Adven som inleddes 2021, som även gjort anläggningen helt fossilfri. Efter flera genomförda projekt skördar det bondeägda företaget nu frukten i form av minskade kostnader och sänkta koldioxidutsläpp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum