Många reflexselar syns för dåligt
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Trots att kontrollen av reflexselar inte är slutförd vill myndigheten inte vänta med att gå ut med det dåliga resultatet.
För liten reflexyta
– Reflexselar har blivit populära, men tyvärr kan många modeller invagga användaren i en falsk trygghet. Man syns helt enkelt alldeles för dåligt, säger utredare Jonas Eriksson.
En reflexsele ska ha lika stor reflekterande yta som en reflexväst, enligt gällande krav. Konsumentverkets granskning visar att reflexselar ofta inte lever upp till kraven; många gånger är reflexytans storlek bara hälften av vad som krävs och reflexbanden är för smala.
Små reflexer kan vara bra, men då måste de vara fritt hängande eller sitta på armar och ben som rör sig mycket när man cyklar, springer eller går. Reflexselen som sitter på mage och rygg är mer stilla och därför är smala reflexband otillräckliga.
Goda råd
Konsumentverket har hittills granskat tolv modeller av reflexselar och ser redan nu att många av de återstående åtta modellerna också har brister. Myndigheten uppmanar alla som ändå vill använda reflexsele att noga kontrollera att den:
- är CE-märkt och märkt med standarden EN 17353,
- har reflexband som är minst två centimeter breda,
- reflekterande ytan inte är sliten eller repig.
Många reflexselar är felaktigt provade mot en standard som heter EN 13356 som aldrig varit avsedd för reflexselar.
– Vill du synas bra även i dagsljus, gryning och skymning ska du i stället välja en reflexväst som förutom reflexer har ett fluorescerande material i en skarp färg. Om du ändå vill använda en reflexsele, välj en med breda reflexband och komplettera gärna med snäppreflexer på armar och ben, säger Jonas Eriksson.
Säljstopp och återkallelser
Konsumentverket kontaktar nu företagen som ingår i marknadskontrollen och säljer reflexselar med brister. Dels kräver myndigheten att försäljningen av reflexselar som inte uppfyller gällande krav stoppas, dels kan företagen tvingas återkalla alla redan sålda reflexselar beroende på vilka bristerna är.
Här finns mer information om marknadskontrollen av reflexselar:
Marknadskontroll av reflexselar 2024-2025
Kontakt för medierna: utredare Jonas Eriksson via presstjänsten på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter31.1.2025 09:26:56 CET | Pressmeddelande
För snart ett år sedan friade Högsta domstolen Svea bank för deras förseningsavgifter för blancolån, men menade samtidigt att saken borde prövas igen av lägre instans – och ur ett annat perspektiv. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till att avtalsvillkoret om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag20.1.2025 09:36:37 CET | Pressmeddelande
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum