Serviceföretagens branschrapport: Stor brist på städare i Sverige
Städ- och servicebranschen har stora kompetensförsörjningsproblem. Företagen har störst utmaningar när det kommer till att hitta städare som är anställningsbara och villiga att ta ett jobb i branschen. Det visar Almega Serviceföretagens nya branschrapport.

Den senaste upplagan av Almega Serviceföretagens rapport baseras på statistik från städ-, Facility management- och hemservicebranschens årsredovisningar, och en enkät som Almega Serviceföretagens medlemmar svarat på. I övrigt finns en redogörelse av det näringspolitiska arbetet, samt en övergripande bild av städ- och servicebranschens utveckling.
Branschen har totalt 57 700 anställda och omsätter 42,9 miljarder kronor. Branschen består av över 4 600 företag där en betydande majoritet är så kallade mikroföretag med 0-9 anställda. Endast 3,4 procent av företagen har 50 eller fler anställda, samtidigt som en majoritet av städarna jobbar i de företagen. Rörelsemarginalen (EBIT) är 5,5 procent vilket är densamma som föregående rapport.
–Det är tydligt att städ- och servicebranschen sticker ut inom tre områden, kompetensförsörjning, upphandling och integration. Våra medlemmar har det fortsatt tufft inom kompetensförsörjningsområdet, där flera upplever svårigheter med att hitta rätt kompetens, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
I enkäten svarar 39,4 procent av företagen att personalstyrkan kommer öka om sex månader jämfört med idag. Endast 18,1 procent säger att den kommer att minska. Detta samtidigt som företagen har mycket svårt att hitta personer att anställa.
–De två vanligaste skälen till att företagen har rekryteringsproblem är att den sökande har bristfälliga språkkunskaper, samt att arbetslösa tackar nej när man erbjuder dem jobb, fortsätter Sjöberg.
69,8 procent av företagen som svarade på enkäten har inte deltagit alls i offentliga upphandlingar de senaste två åren. Endast 10,7 procent har deltagit mycket i upphandlingar. 75,2 procent av företagen svarar att anledningen till att företaget inte medverkar är att det är för mycket fokus på lägsta pris.
– Att upphandlarna konsekvent väljer lägsta pris skrämmer bevisligen bort våra medlemmar och öppnar dörrarna för osund konkurrens. Vi ser ofta upphandlingar där timpriset ligger så lågt att det är i stort sett samma som timlönen för en lokalvårdare. Men städning kostar långt mer än så, våra medlemmar måste kunna betala för kläder, bilar, och administration och mycket mer. Alltså går man inte runt på de krav som ställs i upphandlingar, och väljer därför bort den offentliga sektorn. Det skadar både Sverige och marknaden, avslutar Hannes Sjöberg.
Om Rapporten
Delbranscherna som ingår i rapporten består av städföretag, hemserviceföretag samt
facility management (FM) företag.
Branschrapporten släpps vartannat år och hittas härhttps://www.serviceforetagen.se/app/uploads/sites/4/2024/12/210x264-branschrapport-Final2.pdf
Nyckelord
Kontakter
Hannes Sjöbergnäringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen
Tel:08-762 60 28Tel:072 - 229 37 90hannes.sjoberg@almega.seMichelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Länkar
Almega Serviceföretagen
Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Städstrejk avblåst – nytt avtal på plats15.6.2025 17:22:28 CEST | Pressmeddelande
Serviceföretagen inom Almega, Fastighetsanställdas förbund och SEKO har efter medling kommit överens om ett nytt kollektivavtal på avtalsområde Serviceentreprenad. Därmed avblåses den strejk som skulle brutit ut i morgon måndag.
Rutindikatorn: Antalet Rut-köp står still – men totalsumman ökar22.5.2025 10:58:34 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Under årets fyra första månader har svenskarna köpt rut-tjänster för över 5,2 miljarder kronor – en ökning med 9,5 procent jämfört med samma period förra året. Däremot har antalet köp bara ökat med 2 procent. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Rutinerad städexpert från Coor blir Serviceföretagens nya expert9.5.2025 13:23:32 CEST | Pressmeddelande
Jens Engström är ny näringspolitisk expert på Serviceföretagen. Han kommer ansvara för en del av Serviceföretagens näringspolitiska arbete med att driva viktiga frågor för städ-och servicebranschen.
Strejk avblåst – nytt tjänstemannaavtal på plats17.4.2025 18:44:57 CEST | Pressmeddelande
Serviceföretagen har, efter medling, i dag kommit överens med Unionen om nytt kollektivavtal på det sedan tidigare varslade tjänstemannaavtalet. Därmed avblåses den strejk som skulle trätt i kraft på onsdag den 23 april.
Städbranschen ser positivt på Samhalls bantning26.3.2025 13:24:47 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen välkomnar många av de nya förslagen i den nyligen släppta Samhallutredningen. Utredningen föreslår en bantning av Samhall, något Serviceföretagen ser positivt på.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum