Utgivningsbevis för periodisk skrift går från PRV till Mediemyndigheten
Riksdagen har fattat beslut om att handläggningen av utgivningsbevis för periodiska skrifter ska överföras från Patent- och registreringsverket (PRV) till Mediemyndigheten. Utgivningsbevis för periodisk skrift hanteras från 1 januari 2025 av Mediemyndigheten.
Arbetet med överföringen av uppgiften om utfärdande av utgivningsbevis för periodisk skrift - från PRV till Mediemyndigheten - ska vara klart till årsskiftet. PRV och Mediemyndigheten har haft ett nära samarbete för att säkerställa en smidig övergång av verksamheten. En projektgrupp bestående av medarbetare från de båda myndigheterna har haft löpande avstämningar och har tillsammans tagit fram planer för kunskapsöverföring och för kommunikation.
-Förändringen innebär en fördel för kunderna som nu kan vända sig till en och samma myndighet för att få ett utgivningsbevis, oavsett typ. Vi har haft ett gott och smidigt samarbete med Mediemyndigheten kring överföringen, säger Anna Jardfelt, generaldirektör, PRV.
Varför tar Mediemyndigheten över denna uppgift?
Målsättningen är att skapa en mer användarvänlig förvaltning som bättre möter dagens medielandskap, där gränserna mellan olika medieformer alltmer suddas ut.
-Vi ser samordningsvinster för staten men också en förenkling för aktörerna genom att samla dessa frågor till en och samma myndighet. Vi är mycket nöjda över det goda samarbete vi haft kring överföringen av denna uppgift till vår myndighet, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör vid Mediemyndigheten.
Förändringen kommer att innebära en förenklad administrativ hantering för företag som både publicerar periodiska skrifter och registrerar utgivare för webbplatser genom att Mediemyndigheten - från och med 1 januari 2025 - hanterar båda dessa. Det innebär även samordningsvinster genom att kunskap om tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen samlas till en myndighet.
Mediemyndigheten ska också föra register över utfärdade utgivningsbevis
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seLänkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum