Handeln fortsatt pessimistisk inför 2025
Svensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar. Framtidsindikatorn sjönk kraftigt inom dagligvaruhandeln, medan sällanköpsvaruhandeln och partihandeln visade små förbättringar.

Det är tydligt att många företag fortfarande kämpar i motvind efter år av höga kostnader och svag hushållskonsumtion.
– Dagligvaruhandelns stora tapp visar att läget för många företag är kritiskt. Efter år av höga räntor och ökade kostnader är många hushåll fortsatt försiktiga med sina utgifter, och det slår hårt mot handeln, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Svaga lönsamhetsförväntningar
Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln föll med 5,8 enheter till 96,3, och särskilt svaga är lönsamhetsförväntningarna. Sällanköpsvaruhandeln visade en viss återhämtning, men framtidsindikatorn ligger fortfarande under det neutrala värdet 100, på 96,4. Partihandeln noterade en marginell uppgång till 96,3. Trots små förbättringar är samtliga delbranscher fortsatt pessimistiska gällande kommande tre månader.
– Framtidsförväntningarna har förvisso stigit under året, men många företag går fortfarande på knäna. Branschen ser ljuset i tunneln, men vet inte riktigt hur lång tunneln faktiskt är, säger Sofia Larsen.
Hushållens köpkraft avgörande för återhämtningen
Hushållen har börjat se ljusare på framtiden, men än har konsumtionen inte tagit fart. Riksbankens räntesänkningar ger visst hopp om bättre tider, men handelns utmaningar består en bra bit in i 2025.
– Får vi inte fart på konsumtionen står svenska jobb och företag på spel. Räntesänkningen i förra veckan var ett steg på vägen, men vi hade hoppats på en mer handlingskraftig Riksbank. Därutöver måste regeringen fortsätta arbetet med att stärka hushållens köpkraft. Det är genom konsumtion vi tar oss ur lågkonjunkturen, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Skor lyfte modehandeln i januari14.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen. Totalt ökade försäljningen av kläder med 3,9 procent jämfört med januari 2024, medan skoförsäljningen steg med 11,4 procent. Stilindex innehåller den här månaden dessutom en premiär för prissegmentering.
E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade12.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
2024 blev ett något starkare år för svenska e-handlare jämfört med 2023. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2024 till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.
Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag.11.2.2025 11:49:46 CET | Pressmeddelande
Alla hjärtans dag närmar sig, och det märks i butikerna. Svensk Handels årliga undersökning visar att hälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året7.2.2025 09:19:18 CET | Pressmeddelande
Ekonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand. Varannan ung kvinna handlade begagnat förra året. Totalt omsatte second hand 17 miljarder kronor.
EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”6.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Slopad tullgräns på 150 euro är ett steg i rätt riktning men inte en lösning. Fler konkreta åtgärder krävs här och nu. ”Det europeiska självskadebeteendet måste upphöra”, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och Opinionsbildning på Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum