Schibsted Media lanserar trendrapport om framtidens native
Annonsörer blir nyhetsförmedlare och behovet av äkta vara blir större än någonsin i AI-eran. Det är några av trenderna som lyfts fram i den rapport som Schibsted Brand Studio och norska systerbyrån Schibsted Partnerstudio lanserar idag.

– Under de senaste tio åren har native i grunden förändrat hur varumärken når ut och engagerar sina målgrupper. Nu är det hög tid att ta nästa steg, säger Max Schüler, ansvarig för Schibsted Brand Studio.
Schibsted Native Report 2025 lanseras i samband med att det har gått ett decennium sedan content marketing blev ett eget affärsområde och Schibsted etablerade Brand Studio i Sverige och Schibsted Partnerstudio i Norge.
– Med den här rapporten vill vi dela med oss av vår samlade kunskap och – framför allt – rikta ljuset mot trenderna som formar framtidens native, säger Max Schüler.
– Med AI och förändrade användarbeteenden skapas helt nya möjligheter, och vår ambition är att fortsätta leda utvecklingen i nära samarbete med våra norska kollegor och inte minst kunder och samarbetspartners.
En av trenderna som lyfts fram i rapporten är att allt fler annonsörer vill inta rollen som nyhetsförmedlare i sin strävan efter att vara så aktuella och relevanta som möjligt för sina målgrupper.
– Det kommer att ställa ökade krav på snabbhet, flexibilitet och effektiva beslutsprocesser hos såväl annonsörer som byråer, säger Max Schüler.
En annan trend som speglas i rapporten är att behovet av autenticitet och verifierbarhet ökar i AI-eran.
– Äkta vara är fortfarande det svarta guldet inom content marketing. För att bygga långsiktiga relationer och skapa effekt kommer trovärdighet och relevans fortsatt att vara nyckelord, vilket talar för att content även framöver kommer att spela en viktig roll i mediemixen, säger Mikaela Evelyn Folkestad, ansvarig för Schibsted Partnerstudio i Norge.
Ta del av rapporten i sin helhet: https://brandstudio.schibsted.se/native-report-2025/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Max Schüler, Director of Brand Studio. E-post: max.schuler@schibsted.com
Om Schibsted Brand Studio:
Schibsted Brand Studio är en content marketing-byrå som hjälper företag och varumärken att nå och engagera sina målgrupper genom skräddarsydda native-lösningar i text, ljud och video. Innehållet distribueras via några av Sveriges mest besökta sajter som Aftonbladet, SvD, Omni, Klart och tv.nu. https://brandstudio.schibsted.se/
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Louise Barkenäs ny ledare för IN/LAB – tillför affärsperspektiv till inkluderingslabbet5.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Louise Barkenäs går in som chef för inkluderingslabbet IN/LAB under 2025. – Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger den tillträdande ledaren.
Klimatjournalistpris till Dagens ETC och Supermiljöbloggen31.1.2025 11:01:11 CET | Pressmeddelande
Eigil Söderin och Anton Borgström, Dagens ETC, samt Jan Lindsten och Lukas Frisell, Supermiljöbloggen, är 2024 års mottagare av Aftonbladets klimatjournalistpris. De får priset för att i flera reportage granskat hur näringslivets tankesmedja Timbro under 1990-talet tagit emot minst 400 000 kronor från oljebolaget Exxon, förmedlade via lobbyorganisationen Atlas. Pengarna var enligt granskningen öronmärkta för att sprida en bild av klimatfrågan som gynnade fossilindustrin.
Schibsted Media vidtar åtgärder för att säkra en bärkraftig framtid22.1.2025 10:07:32 CET | Pressmeddelande
Koncernchef Siv Juvik Tveitnes informerade på onsdagen de anställda i Schibsted Media om de övergripande åtgärder som företaget vidtar för att anpassa sig till den ekonomiska situationen och bana väg för den långsiktiga strategin.
Espen Sundve blir CPO i Schibsted Media14.1.2025 10:58:28 CET | Pressmeddelande
Espen Sundve tillträder rollen som Chief Product Officer (CPO) och går in i koncernledningen för Schibsted Media.
Ny studie: Få effekt på annonsen i den digitala djungeln7.1.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Visste du att du bara har två sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet i den digitala djungeln? De första ögonblicken är därför avgörande om en annons ska fungera i en digital miljö. En ny studie visar nu hur annonsörer, genom skräddarsydda strategier, kan maximera effekten av digital annonsering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum