Fortsatta brister med marknadsföring av reapriser – nu ingriper Konsumentverket mot flera företag
Många e-handelsföretag som lockar med rea lever fortfarande inte upp till lagens bestämmelser. Det visar en ny granskning från Konsumentverket.
Granskningen som genomfördes under hösten visar att 4 av 10 e-handelsföretag bryter mot bestämmelsen i prisinformationslagen som tillkom hösten 2022 för att minska risken att företag vilseleder konsumenter vid prissänkningar.
Enligt bestämmelsen måste företag som uppger att priset har sänkts på en produkt ange det lägsta pris som produkten har haft under de senaste 30 dagarna.
"Lagen är till för att du ska kunna lita på att ett erbjudande är så bra som det påstås, men det går ju inte om inte alla handlare följer reglerna". säger Johan Ohlsson, enhetschef vid Konsumentverket.
En motsvarande granskning genomfördes hösten 2023. Då var det sju av tio företag som inte följde lagen.
"Vi kan konstatera att det har skett en förbättring jämfört med granskningen 2023, men fortfarande kvarstår stora brister. Vi kan också konstatera att det är företagen som vi ingrep mot då som nu sköter sig bättre än de som inte tidigare har fått något påpekande från oss", säger Johan Ohlsson.
Granskningen leder nu till att Konsumentverket inleder tillsynsärenden mot 30 företag. Det kan även bli aktuellt med rättsliga åtgärder.
Granskningen finns som bilaga.
Kontakt för medier: Johan Ohlsson, enhetschef, via presstjänsten, tfn 054-19 40 20
Dokument
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
OPR Finance döms betala sanktionsavgift på fem miljoner6.2.2025 09:10:29 CET | Pressmeddelande
Kammarrätten ger Konsumentverket rätt. OPR Finance kollade inte tillräckligt noga om kunderna kunde betala tillbaka lånen de fick av företaget.
Domstol sätter stopp för Svea banks förseningsavgifter31.1.2025 09:26:56 CET | Pressmeddelande
För snart ett år sedan friade Högsta domstolen Svea bank för deras förseningsavgifter för blancolån, men menade samtidigt att saken borde prövas igen av lägre instans – och ur ett annat perspektiv. Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit fram till att avtalsvillkoret om förseningsavgifter innebär en ojämlikhet mellan avtalsparterna och ska förbjudas.
Fortsatt farliga brister på lekland18.12.2024 09:00:16 CET | Pressmeddelande
Konsumentverket har följt upp tidigare kontroller med en stickprovskontroll av fyra anläggningar. Resultatet visar på fortsatta brister i säkerheten.
Många reflexselar syns för dåligt25.11.2024 09:39:03 CET | Pressmeddelande
Många använder reflexselar i vintermörkret. Nu visar Konsumentverkets granskning att många reflexselar syns för dåligt.
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum