Aktuell information rörande per capsulam (skrivbordsstämma)
Bolagsverket har i handläggningen av ärenden identifierat hinder mot registrering av beslut fattade vid så kallade skrivbordsstämmor i vissa fall.
– Som ett led i arbetet med att motverka att företag används som brottsverktyg och för att säkerställa att uppgifterna i våra register är korrekta, utökar Bolagsverket nu kontrollerna i ärendehandläggningen, säger Bolagsverkets rättschef Maria Monthure.

Styrelsen ska kalla aktieägarna till bolagsstämmor enligt aktiebolagslagens och bolagsordningens bestämmelser. På bolagsstämman får aktieägarna möjlighet att träffas på plats eller digitalt och diskutera en fråga innan ett beslut fattas. Förra året infördes permanenta möjligheter att hålla helt digitala bolagsstämmor, men allt fler använder sig ändå av ett så kallat per capsulam-förfarande (skrivbordsstämma) som underlag i Bolagsverkets registreringsärenden.
Om skrivbordsstämmor
Vid en skrivbordsstämma varken kallas eller träffas aktieägarna. Besluten skrivs i stället ned i ett protokoll som cirkuleras mellan aktieägarna. I dagsläget finns inte ett uttryckligt lagstöd för skrivbordsstämmor, utan vilka möjligheter som finns för att hålla en skrivbordsstämma får i stället utläsas ur förarbetena.
Av förarbetena till aktiebolagslagen framgår det att aktiebolag som har ett fåtal aktieägare kan fatta beslut genom en skrivbordsstämma. Bolagsverket har nu i ärendehandläggningen gjort bedömningen att uttrycket ett fåtal aktieägare innebär att antalet aktieägare då inte kan vara fler än tre.
Ny information den 29 januari 2025: Bolagsverket bedömer att antalet aktieägare inte är ett registreringshinder vid beslut per capsulam (skrivbordsstämma) – Bolagsverket
Kontakter
Therese HolmgrenKommunikationschef
Tel:070-305 22 51therese.holmgren@bolagsverket.seFölj Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
EU tar nästa steg mot digitala plånböcker – Sverige i fokus28.5.2025 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen av EU:s digitala identitetsplånbok tar fart och Bolagsverket leder arbetet tillsammans med andra aktörer. Under två dagar i Stockholm presenterades konkreta framsteg för hur plånboken ska fungera vid resor, betalningar och företagsanvändning.
The progress of the new European Digital Identity Wallet was showcased in Stockholm as a comprehensive and secure digital solution for payments, travel and business27.5.2025 16:04:16 CEST | Pressmeddelande
The EU Digital Wallet Consortium (EWC), a large-scale pilot project for the implementation of the European Digital Identity Wallet, has held its 4th General Assembly in Stockholm. The new digital way of identification, set to launch in 2026, will offer a new way of securely managing and accessing personal identification in areas such as banking, academia, and tourism.
Pressinbjudan: Unik möjlighet till intervju vid stormötet för EU Digital Identity Wallet Consortium15.5.2025 10:56:09 CEST | Pressmeddelande
Torsdagen den 22 maj kl. 10.30 ges journalister möjlighet att intervjua nyckelpersoner från EU Digital Identity Wallet Consortium (EWC) om arbetet med digitala identitetsplånböcker och bevis inom Europa.
Bolagsverket får 17 miljoner för utvecklingen av digitala identitetsplånböcker – driver arbetet i Europa10.2.2025 14:02:23 CET | Pressmeddelande
Regeringen avsätter 17 miljoner kronor i budgetpropositionen för 2025 till Bolagsverket för att införa digitala identitetsplånböcker för juridiska personer. Samtidigt leder Bolagsverket, tillsammans med nederländska myndigheter, en fortsättning på EU:s storskaliga pilotprojekt för digitala identitetsplånböcker.
Avgiftsfri data när Bolagsverket och SCB lanserar värdefulla datamängder3.2.2025 10:27:15 CET | Pressmeddelande
Idag lanseras Bolagsverkets och Statistikmyndigheten SCB:s värdefulla datamängder om företag och företagande. Värdefulla datamängder är data som EU har beslutat ska erbjudas avgiftsfritt eftersom dessa kan bidra till innovation, skapa nya och förbättrade tjänster samt öka transparensen i samhället. – Bolagsverket kommer nu att tillgängliggöra information om företag och organisationer som både finns i våra och i SCB:s register helt avgiftsfritt. Då denna information blir tillgänglig för fler får vi en ökad transparens, kontroll och effektivitet i både samhället och näringslivet, vilket bidrar till ett tryggare och enklare företagande, säger Sara Söderholm, chef på samverkans- och informationsförsörjningsavdelningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum