Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandeln återvände till mer normala nivåer under 2024

Dela

Dagligvaruhandeln växte med 4,1 procent under helåret 2024 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker, mätt i KPI, landade för helåret på 1,4 procent och den estimerade prisjusterade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 2,6 procent.

Trots sänkta räntor och en stabiliserad inflation har hushållen ett fortsatt begränsat konsumtionsutrymme till följd av flera år av tuffa ekonomiska förhållanden. Branschens totala försäljning under 2024 uppgick till cirka 340 miljarder kronor.

Trots att 2024 präglades av ekonomisk osäkerhet finns tecken på att en viss återhämtning är att vänta. Livsmedelsinflationen har avtagit och stabiliserats, men prisnivån är fortfarande på betydligt högre nivå än för några år sedan. Att dagligvaruhandeln under det gångna året visar på tillväxt i både försäljningsvärde och volym tyder att hushållen har börjat anpassa sig till det högre kostnadsläget, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under 2024 stod de fysiska butikerna för 95 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, och e-handeln stod för 5 procent av tillväxten efter två år av nedgång. E-handelsandelen för 2024 förblev oförändrad jämfört med föregående år och uppgick till 4,1 procent.


Andelen ekologiskt fortsätter att minska

Försäljningen av ekologiskt sjönk med 4,9 procent under 2024 jämfört med föregående år, och utgjorde 3,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Detta en fortsättning på en flerårig trend med minskad ekologisk andel. För dagligvaruhandelns egna märkesvaror var andelen ekologiskt något högre, och uppgick till 6,1 procent. Av den ekologiska försäljningen 2024 bestod 49,3 procent av KRAV-märkt ekologisk försäljning. Kategorin med högst andel ekologisk försäljning var ägg på 11,5 procent, medan kött hade lägst andel ekologiskt på 1,5 procent ekologisk försäljning.

 - Under 2024 fortsatte försäljningen av ekologiska livsmedel att minska, vilket ytterligare förstärkte den nedåtgående trend vi sett de senaste åren. En förklaring kan vara att konsumenterna i större utsträckning valt svenskt, men också att priset prioriteras vilket lett till att ekologiska produkter i viss mån valts bort från varukorgen, avslutar Karin Brynell.

För att ta del av hela rapporten, besök www.svenskdagligvaruhandel.se/arsrapport-2024/

Idag, fredag den 31 januari, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Det nya normala i dagligvaruhandeln – summering 2024 och prognos 2025. Följ sändningen HÄR.

För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85 Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63

Kontakter

Länkar

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt

Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye