Billigast att ladda elbilen på natten
Att el kan vara ett jämförelsevis mycket billigt drivmedel är kanske den största fördelen med att köra elbil, förutom frånvaron av miljöskadliga avgaser. Riksförbundet M Sverige har jämfört timpriser 12 månader bakåt, och kan konstatera att den som kan styra sin laddning med fördel borde ladda på nätterna.

– Timpriserna under det senaste året visar att det är bäst pris mellan klockan 23 fram till 06. Dagtid på vardagar är priserna högre, och onsdag sticker ut som den veckodag när priserna oftast toppar, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Även helger är ofta bra tillfällen att ladda. Den som laddar hemma gör bäst i att ordna med ett smart system som automatiskt styr laddningen och tar hänsyn till när priserna är bra, både för att undvika att ladda när det är som dyrast och för att slippa ha ständig koll på timpriserna.
– På vardagar är snittpriset mellan klockan 06-23 ungefär det dubbla jämfört med klockan 23-06, så det finns absolut pengar att spara på att styra sin laddning, säger Carl-Erik Stjernvall.
Förutom fördelar i pris finns det även andra fördelar med att styra sin laddning. Priset på el baseras på tillgång och efterfrågan. Att ladda klockan 08-09 en vardagsmorgon blir kostsamt eftersom samhället i stort efterfrågar mycket el den tiden. Nya effekttariffer senast 2027 och ökad skatt på el bidrar till att allt fler får upp ögonen för hur elanvändningen i ett hushåll skulle kunna anpassas, inklusive laddning av elbil.
Men trots fördelarna med att styra laddningen nyttjas endast en del av elbilens potential. Kapaciteten i bilens batteri gör nämligen elbilar mycket väl lämpade som lastbalans i elnätet. Att dela sitt batteri kan innebära att det går att lagra mer vindkraft och att överföringsförlusterna i elnätet inte skulle behöva vara så stora.
– Vi vill att det skapas tydliga subventioner för att gynna elbilar som lastbalans. Bilar står stilla en stor del av tiden, kan de då agera stödtjänst i elnätet blir nyttan av vad det ändå frestat på miljön att bygga elbilen betydligt större, likt ett hembatteri, menar Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges jämförelse omfattar perioden 22 januari 2024 – 19 januari 2025, baserat på priserna i elområde 3. Statistiken baseras på timpriset på den nordiska elbörsen, Nord Pool Spot. Timpriserna på Nord Pool Spot omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
Ta det lugnt i påsktrafiken14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på vägarna. Många åker till hembygden, stugan eller kanske till fjällen. Det gäller att vara beredd på att det kommer vara mycket trafik och att planera sin resa.
Orimligt att smitning från viltolycka räknas som jaktbrott9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. – När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum