Schibsted Media

Schibsted Media inleder partnerskap med OpenAI

Dela

Schibsted Media och OpenAI ingår ett strategiskt partnerskap som ska integrera Schibsted Medias faktabaserade journalistik i OpenAI:s tjänster. Schibsted Media kommer också att få tillgång till OpenAI:s insikter och tillgång till dess nya teknologi.

Siv Juvik Tveitnes, CEO för Schibsted Media, poängterar att partnerskapet med OpenAI ligger i linje med koncernens strategi att integrera AI på ett sätt som stödjer och stärker journalistiken. Foto: John Einar Sandvand/Schibsted Media
Siv Juvik Tveitnes, CEO för Schibsted Media, poängterar att partnerskapet med OpenAI ligger i linje med koncernens strategi att integrera AI på ett sätt som stödjer och stärker journalistiken. Foto: John Einar Sandvand/Schibsted Media

Partnerskapet innebär att OpenAI kan integrera nyhetsartiklar i realtid från ett urval av Schibsted Medias varumärken, bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG och Aftenposten, i OpenAI:s produkter, även i ChatGPT. Artiklarna kommer att användas för att leverera uppdaterade nyhetssammanfattningar, med tydlig källhänvisning till Schibsted Medias mediehus, så att användarna kan verifiera informationen.

Avtalet innebär att Schibsted Medias oberoende och tillförlitliga journalistik blir tillgänglig för en nya målgrupper, samtidigt som ChatGPT:s 300 miljoner användare får tillgång till aktuell och relevant information från hela Norden.

– Det här partnerskapet är en del av Schibsted Medias övergripande strategi för att integrera AI på sätt som stöder och stärker journalistiken. Genom att kombinera vår redaktionella expertis med OpenAI:s teknologi och insikter kan vi fortsätta att anpassa oss och säkerställa att journalistiken utvecklas i takt med tekniska framsteg, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted Media.

– Vårt partnerskap med Schibsted Media stärker vår ambition att stödja kvalitetsjournalistik och förbättra ChatGPT-upplevelsen så att användarna får tillgång till relevant och aktuell nyhetsrapportering. Det här är en del av vår övergripande strategi för att ge både publicister och användarna möjlighet att dra nytta av fördelarna med avancerad AI-teknologi, säger Varun Shetty, chef för mediepartnerskap på OpenAI.

Schibsted Media har varit en branschledare inom användningen av AI och har integrerat teknologin både i redaktionella arbetsflöden och i utvecklingen av användarupplevelser. Som exempel kan nämnas Aftonbladets AI-chatbot som besvarade över 600 000 läsarfrågor om det amerikanska presidentvalet, ett verktyg som levererar personliga veckovisa nyhetssammandrag, samt artikelsammanfattningar som får användare att läsa vidare.

Schibsted Media har också använt AI-driven text-till-tal-teknik för att omvandla nyhetsartiklar till ljud, samt text-till-video-verktyg för att göra artiklar till engagerande multimediainnehåll – något som ökat både tillgängligheten och räckvidden för materialet.

– Eftersom AI-drivna plattformar i allt större utsträckning påverkar hur människor söker efter, och interagerar med information, ger detta partnerskap möjlighet för oss att utforska nya affärsmöjligheter i det digitala ekosystemet. Genom att engagera oss tidigt positionerar vi oss för att bättre förstå och påverka hur högkvalitativ journalistik kan distribueras, ge nya intäkter och upprätthållas i en AI-driven medievärld, säger Siv Juvik Tveitnes.

Siv Juvik Tveitnes för också fram att avtalet tillför extra resurser som öronmärks för att stödja innovation och AI-utveckling på redaktionerna. Hon betonar också att samarbetet ger Schibsted Media insikter i produktivitetsvinster och användar-engagemang baserat på realtidsdata, så att mediekoncernen kontinuerligt kan optimera användningen av AI.

Schibsted Medias partnerskap med OpenAI speglar också koncernens engagemang för att upprätthålla förtroendet för kvalitetssäkrad journalistik. Att säkerställa att allmänheten har tillgång till tillförlitlig information är avgörande, och detta samarbete stärker Schibsted Medias position som en ledande aktör inom mediebranschen och en försvarare av oberoende och faktabaserad journalistik.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sverige: Petter Ovander, Communication Manager, Schibsted Media. Phone: +46702682664. E-mail: petter.ovander@schibsted.com.
EU: Petra Wikström, Senior Director Public Policy and External Affairs. Phone: +46722501249. E-mail: petra.wikstrom@schibsted.com.
Norge: Bjørn-Martin Bache Nordby, Head of Communications, Schibsted Media. Phone: +4797700019. E-mail: bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Siv Juvik Tveitnes, CEO för Schibsted Media, poängterar att partnerskapet med OpenAI ligger i linje med koncernens strategi att integrera AI på ett sätt som stödjer och stärker journalistiken. Foto: John Einar Sandvand/Schibsted Media
Siv Juvik Tveitnes, CEO för Schibsted Media, poängterar att partnerskapet med OpenAI ligger i linje med koncernens strategi att integrera AI på ett sätt som stödjer och stärker journalistiken. Foto: John Einar Sandvand/Schibsted Media
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.

Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye