E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade
2024 blev ett något starkare år för svenska e-handlare jämfört med 2023. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2024 till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

71 procent av konsumenterna e-handlade en genomsnittlig månad under 2024. Det var en betydande ökning jämfört med förra året då motsvarande andel var 68 procent. Den genomsnittliga skattade köpesumman per månad och konsument steg också något, från 2 126 kronor till 2 248 kronor. Sammantaget innebär detta att den skattade totalomsättningen i e-handeln steg med 11 procent, från 144 miljarder kronor 2023 till 160 miljarder kronor 2024.
Samtliga varukategorier i Svensk Handels mätning steg i omsättning, många ökade kraftigt i procent. Tillväxttalen bör dock generellt värderas med försiktighet på grund av i många fall exceptionellt svaga jämförelsetal från 2023. I jämförelse med 2022 backade många kategorier.
– E-handelns återhämtning under 2024 är inte bara glädjande, utan också direkt nödvändig. 2023 blev för många företag ett nattsvart år, och siffrorna som vi nu publicerar visar på en positiv trend för branschen som helhet. Men än befinner sig många företag fortsatt i en återhämtningsfas efter en mycket tuff period, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Kraftig ökning av e-handelsköp från utlandet
En betydande del av tillväxten i e-handeln drevs av en kraftig ökning av e-handelsköp från utländska e-handelsföretag. Omsättningen från dessa skattas till cirka 18 miljarder kronor, en ökning med över 50 procent jämfört med 2023. En förklaringsfaktor till utvecklingen är den ökade handeln från lågprisaktörer som kinesiska Temu och Shein.
Svensk Handels mätningar visar att cirka var tionde svensk konsument i åldern 18–89 år har handlat från ovanstående aktörer en genomsnittlig månad. Det motsvarar över 800 000 konsumenter per månad.
– Det är viktigt att poängtera att inköp från utlandet per definition inte är något dåligt. Svensk Handel kommer alltid att stå upp för den fria marknaden. Men givetvis är den explosionsartade ökningen av inköp från giganter som Temu och Shein ett stort orosmoln för såväl stora som små e-handelsaktörer runt om i Sverige och Europa säger Per Ljungberg och fortsätter:
4,6 miljarder småpaket skeppades in i Europa från Temu och Shein under 2024. Därför är det högst välkommet att såväl regering som oppositionspartier nu ryter ifrån och står upp för fri konkurrens, hållbarhet och produktsäkerhet. Från Svensk Handel hoppas vi nu på mer frekventa möten mellan politik, näringsliv och civilsamhälle för att bland annat säkerställa en hållbar handel och att konkurrens faktiskt ska ske på lika villkor.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked20.3.2025 09:43:36 CET | Pressmeddelande
Under onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad. Beskedet var väntat, då det finns starka inslag av osäkerhet i både den svenska och globala ekonomin. Svensk Handels åsikt är tydlig. Att pausa räntesänkningarna är ett hårt slag mot en bransch som fortsatt möter utmaningar.
Tuff februarimånad för modehandeln13.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för februari månad visar på en svag utveckling för modebranschen. Både kläder och skor uppvisade en nedgång, som mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år. E-handeln för skor backade också med 8,5 procent.
Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!6.3.2025 20:04:07 CET | Pressmeddelande
D-Congress 2025 avslutades med pompa och ståt. Under en festlig helkväll på D-Award, som anordnades på Svenska Mässan i Göteborg, vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
Pressinbjudan till D-Congress 2025 – utsålt evenemang28.2.2025 07:00:00 CET | Pressinbjudan
Sista chansen att ansöka om pressackreditering till D-Congress i Göteborg nästa vecka. Idag tog biljetterna för vanliga deltagare slut, så vi kan utlova ett utsålt evenemang. Svensk Handel är glada över att återigen öppna upp dörrarna till norra Europas största handelsevent – D-Congress. Under huvudtemat ”Bridging Borders – Building Futures” kommer internationella toppnamn dela scener med några av Sveriges mest framstående företagare och politiker kring några av branschen – och samhällets- mest brinnande frågor.
Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand27.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Second hand-marknaden fick en stark start på året. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator ökade försäljningen med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024, från 1 255 miljoner kronor till 1 509 miljoner kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum