Nytt digitalt arbetsstöd minskar administration vid sjukskrivningar
Aleris tar nu ett nytt steg för att göra läkares arbete enklare och ge dem mer tid för patienterna genom att lansera ett nytt digitalt arbetsstöd. Det egenutvecklade verktyget gör sjukintygsskrivningen snabbare och enklare genom att läkare direkt kan infoga färdiga mallar för ett tjugotal diagnoskoder i sjukintygsverktyget Webcert.

Genom att automatisera och förenkla processen sparas både tid och resurser, samtidigt som kvaliteten på intygen förbättras.
— Sjukskrivningsverktyget kan reducera tiden att skriva intyget till omkring hälften – ibland mer – beroende på typ av sjukskrivning, säger Richard Petersson, specialistläkare och chief medical information officer på Aleris.
Erfarenheterna hittills visar att läkarnas arbete förenklas avsevärt, vilket frigör mer tid för patientmötet och gör att kontakten blir mer fokuserad och effektiv.
Webcert, en digital tjänst utvecklad av regionernas och kommunernas gemensamma digitaliseringsbolag Inera, möjliggör direkt och säker överföring av sjukintyg till mottagare som Försäkringskassan.
Bakgrund och utveckling av arbetsstödet
Richard Petersson och Anders Kjellin, specialist i ortopedi vid Aleris ortopedi på Ängelholms sjukhus, såg att de administrativa uppgifterna tog tid från patientmötena och skapade en extra arbetsbörda. För att lösa detta utvecklade de det digitala arbetsstödet som nu används inom hela Aleris.
— Jag letade efter kollegor som jobbar med sjukskrivningar som ofta följer tydliga rutiner och riktlinjer. Därför passade samarbetet med Kjellin och hans ortopedkollegor väldigt bra, säger Richard Petersson.
Tidigare behövde läkare formulera hela intyget manuellt, men med det nya arbetsstödet kan mycket av detta automatiseras genom standardiserade formuleringar.
Arbetsstödet lägger automatiskt till mallar för ett tjugotal diagnoskoder i Webcert. När systemet ser att en diagnoskod har en tillgänglig mall, dyker en knapp upp som gör det möjligt att infoga mallen direkt i intyget. Detta gör processen snabbare och mer effektiv, och intygen blir mer kompletta redan från början.

En vinst för alla
Det här är en vinst för alla – Försäkringskassan får korrekt dokumentation, läkarna slipper lägga tid på administration och kompletteringar, och patienterna får mer tid med sina läkare. Vi planerar också att lägga till fler mallar för andra diagnoser och förbättra de befintliga mallarna utifrån feedback från läkare och annan vårdpersonal.
Erfarenheterna visar att läkarna kan fokusera mer på patientmötet, vilket i sin tur höjer kvaliteten på vården.
— När vi slipper onödig administration kan vi fokusera på det vi är utbildade till – att ge bästa möjliga vård. Det här är ett bra exempel på hur digitala verktyg kan förbättra både arbetsmiljön och patientupplevelsen, säger Anders Kjellin, specialist i ortopedi vid Aleris ortopedi på Ängelholms sjukhus.
Framtiden och fortsatta innovationer
Med det här nya digitala arbetsstödet fortsätter Aleris att driva på för nya lösningar som gör arbetet bättre för vårdpersonalen och samtidigt förbättrar upplevelsen för patienterna. Mindre tid på administration betyder mer tid för vård.
Nyckelord
Kontakter
Kenan Harbaspress- och public affairschef
Tel:+46 (0)70 783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seKontakt
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Om oss
Aleris - ledande inom specialistvård i Skandinavien
Aleris erbjuder specialistvård digitalt och på 80 kliniker i Sverige, Norge och Danmark. Höga medicinska resultat, tillgänglighet och nöjda patienter är grunden för vår verksamhet.
Varje år väljer mer än två miljoner patienter att komma till Aleris. Privat, via en sjukvårdsförsäkring eller inom den offentligt finansierade vården.
Vi arbetar alltid för att ge den bästa vården efter individens behov. Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.
Andra språk
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
Politisk vändning räddar Aleris Ultragyn5.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aleris har, efter en politisk vändning, beslutat att gå in i nya Vårdval Specialiserad gynekologi i Region Stockholm. Det innebär att Aleris Ultragyn vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm kommer att fortsätta erbjuda specialiserad gynekologi inom ramen för det nya vårdvalet.
Ängelholmsandan visar vägen när vårdköerna ska kapas29.4.2025 06:00:00 CEST | Nyheter
När vårdköerna växer visar Aleris ortopedi i Ängelholm en modell för hur de kan kortas: samarbete, flexibla team och en stark lokal anda. I söndags besökte sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson Aleris för att se resultaten av regeringens extrasatsning på vården.
Aleris Ögon Bollnäs firar tio år15.4.2025 15:44:35 CEST | Pressmeddelande
I år är det tio år sedan Aleris Ögon Bollnäs genomförde sin allra första gråstarrsoperation på Bollnäs sjukhus. Sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt – nästan 20 000 patienter har opererats. Första året genomfördes 231 operationer, och under 2024 hela 2 913. I dag opereras upp till 18 patienter varje dag.
Dans för livet9.4.2025 09:07:48 CEST | Pressmeddelande
Charlotte Linderoth är fysioterapeut på Aleris inom ASIH och den palliativa avdelningen på Lidingö. Hon är på sluttampen av sin magisterexamen, där hon intervjuar patienter som har deltagit i sittande dans kring deras upplevelse av detta.
Nytt centrum för specialistvård i Uppsala3.4.2025 08:31:29 CEST | Pressmeddelande
Uppsala har nu fått ett nytt centrum för specialistvård. Byggnationen påbörjades hösten 2024 och är nu klart och i drift, vilket innebär ökad kapacitet och möjlighet att bättre möta de nya vårdbehov som finns i länet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum