Riksteatern

Föreningslivet skildras i skruvade familjekomedin Bäst i häst

Dela

Bäst i häst är en rapp komedi om kärlek, föreningsintriger och krishantering på en liten ort där alla känner alla. Syskonrivalitet, ett isländskt omen och den unga ryttartalangen vars mor är redo att göra allt för sin dotters framgång resulterar i ett drama som snart är hela bygdens angelägenhet. Pressvisning 28 februari i Hallunda, premiär 3 mars i Nyköping.

Foto: Klara G
Foto: Klara G

Det är dags för den stora klubbtävlingen på islandshästföreningen Sleipnir, och föreningens sekreterare Madga har skyhöga förväntningar. Dottern Emi ska nämligen delta, och om hon vinner kommer hon att bli sponsrad och äntligen få rida på elitnivån! Det Magda inte vet är att Emi planerar att sälja sin häst Faxi för att ha råd att köpa hus med sin pojkvän. Men hur ska hon berätta det för sin mamma?

–Tänk er att Fawlty Towers, Tre Kronor och Twin Peaks fått barn tillsammans – det är min utgångspunkt för iscensättningen av Bäst i häst. Det är en skruvad familjehistoria där det välbekanta får en obehaglig, kittlande twist. Här ser vi en värld där enkla problem löses på de svårast tänkbara sätten, och där allt är kryddat med ett enormt specialintresse för islandshästar, säger regissören Fredrik Lundqvist.

Föreställningen turnerar på över 30 orter över hela Sverige. För de i publiken som är bekanta med föreningsliv utlovas igenkänning i en skildring som drar aspekter av detta till sin spets.

–Jag är intresserad av hur hästar och hästliv gestaltas. Jag har försökte skriva om ett mer ”vanligt”, oglamoröst och lerigt hästliv. Sen älskar jag föreningsliv! Det finns så otroligt mycket komik i allt med årsmöten, stadgar och styrelsearbete – alltid någon alldeles för aktiv kuf och hemliga interna hierarkier, säger dramatikern Robin N Spegel.

Pjäsen är skriven av Robin N Spegel, senast aktuell på Riksteatern med föreställningen Blod, svett och tårar och Dagen efter imorgon. Regisserar gör Fredrik Lundqvist, teaterchef vid 4:e teatern i Västerås. På scen ser vi Rosanna Santacruz Lindmarker, Thérèse Svensson och Hellen Willberg.

Medverkande:
Rosanna Santacruz Lindmarker
Thérèse Svensson
Hellen Willberg

Konstnärligt team:
Av Robin N Spegel
Regi: Fredrik Lundqvist
Dramaturgi: Eva-Maria Dahlin och Jani Lohikari
Scenografi och kostym: Fanny Senocq
Maskdesign: Linda Sandberg
Koreografi: Rickard Hasslinger
Ljusdesign: Peter Stockhaus
Ljuddesign: Maria Sendow och Hanna Björck

Producent:
Riksteatern

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye