Arvid Nordquist och NISSIN blir ny partner till Svensk Basket
Distributören Arvid Nordquist och snabbnudeltillverkaren NISSIN har inlett ett tvåårigt samarbete med Svensk Basket.
Från och med våren 2025 blir NISSIN presenting partner för ungdomsturneringarna NISSIN Streetbasket Challenge och partner till Sweden 3x3 Tour.

Svensk Basket växer och intresset för landslagen, ligorna, ungdoms- och spontanbasket ökar. Basket är nu den näst mest populära idrotten bland ungdomar mellan 15 och 24 år, och hela 154 000 personer i åldern 7 år och äldre uppger att de regelbundet spelar basket. Många av dessa spelar streetbasket, vilket är där NISSIN kommer att fokusera sitt engagemang de kommande åren.
- Vi ser fram emot våren och sommaren och att kunna bidra till den fortsatta utvecklingen av Svensk Basket, särskilt streetbasketen. NISSIN är snabbnudeloriginalet och erbjuder perfekta produkter till de som behöver en god och lättlagad måltid innan träning eller basketspel, säger Ola Liljeqvist, Business Director Food på Arvid Nordquist.
NISSIN Streetbasket Challenge är ungdomsturneringar i 3x3 som arrangeras av föreningar från Kalix i norr till Malmö i söder. Turneringar äger också rum parallellt med Sweden 3x3 Tour, där NISSIN också är partner och kommer att vara på plats.
- Sommarens Sweden 3x3 Tour har förutsättningar att bli bättre än någonsin. Förra året ökade antalet spelare med nästan 30% och jag tror vi kommer se en liknande utveckling även 2025. Det är otroligt glädjande att NISSIN blir en ny tung 3x3-partner som kommer hjälpa oss att fortsätta utveckla denna OS-gren i Sverige, säger Mats Elsnitz, Affärs- och verksamhetsutvecklare på Svenska Basketbollförbundet.
NISSIN har även synts på straffkastcirklarna vid de senaste basketlandskamperna i Luleå och på Hovet i Stockholm. I sommar kommer många fler få chansen att delta i skottävlingen "Shoot from the NISSIN logo" och vinna matnyttiga priser.
Om Svensk Basket
En gränslös gemenskap där en livslång passion skapar vinnare för livet. Så lyder vår vision och vi ska ta oss dit på sättet vi är. Vi ska se hela människan, våga ta ställning och se olikheter som nycklar till framgång. I Svensk Basket är vi numera 52.000 spelare (7-25 år) och över 7000 ledare. Totalt uppger 154.000 (från 7 år) att de regelbundet spelar basket. Vi är numera den näst mest populära sporten i Sverige bland ungdomar (15-24 år).
Om Arvid Nordquist & NISSIN:
Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. I Arvid Nordquists sortiment finns starka internationella livsmedelsvarumärken, vårt egen rostade kaffe, vin och öl, och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 330 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Läs mer på www.arvidnordquist.se.
Ett av varumärkena i Arvid Nordquists portfölj är snabbnudeltillverkaren Nissin. Redan 1958 kom grundaren av företaget, Momofuku Ando, på ett sätt att tillverka snabbnudlar. Konceptet blev snabbt en världssuccé och har sedan dess kopierats av många konkurrenter. Varumärket består av 4 produktgrupper; Demae Ramen, Cup Noodles, Soba Bags & Soba Cups. Varje produktgrupp har en rad olika spännande smaker. Idag har Nissin sin produktion på 50 platser runt om i världen och producerar varje år ca 4,7 miljarder portioner nudlar.
Vid frågor kontakta:
Affärs- & verksamhetsutvecklare, Svenska Basketbollförbundet: Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20
Business Director Food, Arvid Nordquist:
Ola Liljeqvist, Ola.Liljeqvist@arvidnordquist.se, 070-876 19 76
Kontakter
Mats ElsnitzVerksamhetsutvecklare MarknadSvenska Basketbollförbundet
Tel:08-699 63 20Tel:070-676 45 20mats.elsnitz@basket.seFölj Svenska Basketbollförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Basketbollförbundet
Dags för NOCCO Sweden 3x3 Tour 202529.4.2025 12:39:03 CEST | Pressmeddelande
NOCCO Sweden 3×3 Tour är Skandinaviens främsta 3×3-tour och arrangeras av Svenska Basketbollförbundet ihop med kommuner, lokala arrangörsföreningar och partners. 2025 års upplaga av touren vågar vi lova kommer bli bättre än någonsin där vi blandar beprövade spelorter med nya, prispengarna har ökat och vinnarlagen i såväl SM som för touren i stort vinner att delta på internationella turneringar i Nederländerna respektive i Tyskland!
Damlandslagets EM-trupp uttagen28.4.2025 15:50:47 CEST | Pressmeddelande
Idag presenterades truppen som tagits ut inför sommarens Basket-EM för damlandslaget. 16 spelare samlas för förberedelseläger i slutet av maj, och kan bli aktuella att spela mästerskapet 18-29 juni. Truppen består av stommen med spelare som tog Sverige till EM igen, tillsammans med spännande framtidsnamn.
Digital presskonferens: Truppsläpp Basket EM28.4.2025 07:50:57 CEST | Pressinbjudan
Idag presenterar vi truppen inför Eurobasket Women 2025.
Ackreditering till Basket-EM öppen - ansök innan 15 juli25.4.2025 15:11:03 CEST | Pressmeddelande
Den 27 augusti-14 september spelar herrlandslaget FIBA EuroBasket. Sverige är tillbaka i EM för första gången sedan 2013, och är taggade att lyfta mot nya framgångar - det vill du inte missa! Ansök om ackreditering idag på FIBA:s Mediaportal.
EM-truppen släpps24.4.2025 15:18:26 CEST | Pressinbjudan
På måndag tillkännager vi damlandslagets EM-trupp för första samlingen inför sommarens EM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum