Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.

I Sveas undersökning E-handelsläget Q4, som genomförs kvartalsvis varje år, anser majoriteten att konkurrensen från företag som Temu, Shein och AliExpress utgör ett hot mot svensk e-handel. Över hälften, 53 procent, svarar att dessa aktörer är ett stort eller mycket stort hot.
Felaktiga prisförväntningar, gifter och miljöpåverkan
Närmare sju av tio, 66 procent, menar att konsekvensen av lågpristrenden är att konsumenter riskerar att få en felaktig prisbild av svenska e-handlare som agerar inom EU:s lagstiftning. Sex av tio, 57 procent, anser att direktkonkurrerande företag som inte kan erbjuda samma pris kan gå under. Över hälften lyfter påverkan på miljö och klimat.
Dessutom svarar närmare hälften, 47 procent, att dessa produkters ofta bristande kvalitet riskerar att skapa en negativ bild av e-handeln i stort. Nästan lika många, 45 procent, menar att konsumenter kan fara illa då dessa produkter kan innehålla gifter och därmed vara farliga.
Högre kvalitet och förändrade regelverk
Som svar på lågpristrendens framfart uppger en tredjedel av e-handlarna, 35 procent, att de överväger eller har ökat sitt fokus på kvalitet och service. Ungefär lika stor andel, 31 procent, vill satsa på att utveckla varumärket. En dryg femtedel, 23 procent, svarar att de kommer satsa på snabbare leveranser och bättre kundupplevelse.
Hur en rättvis konkurrenssituation kan skapas råder en tydlig konsensus: lågprisaktörerna bör omfattas av samma EU-regler som övriga e-handlare inom unionen. Detta svarar 78 procent. Närmare sex av tio, 59 procent, anser att det skulle innebära ett bättre skydd för konsumenter och 47 procent svarar att det skulle stärka svensk handel.
– Det är naturligt att många e-handlare ser utländska lågprisaktörer som hot. Men istället för att själva kompromissa med kvalitet och sänka priser är det positivt att många lägger fokus på att erbjuda bättre produkter och ett starkare varumärke. En förändring av regelverken har diskuterats flitigt senaste veckorna, som följd av rapporteringen kring företag som Temu och Shein. Sveriges e-handlare vill att dessa företag ska omfattas av samma EU-regler för att skapa en rättvis konkurrens, säger Patrik Widlund, CMO på Svea Bank.
Om E-handelsläget Q4
E-handelsläget är Svea Banks undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan den 11 december 2024 och 22 januari 2025 och besvarades av 417 e-handlare.
Ladda ner rapporten nu
Klicka här för att ner E-handelsläget Q4 – tema utländska lågprisföretag
Tidigare rapporter
Klicka här för att läsa E-handelsläget Q3 med tema Black Friday
Klicka här för att läsa E-handelsläget Q2 med tema AI och ny teknik
Klicka här för att ta del av E-handelsläget Q1 med tema Hållbarhet
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundCMO
Tel:0705-29 42 00patrik.widlund@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum