Bristande koll av banken – Sven förlorade sparpengar
Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra samtidigt som de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva. När kriminella hittar sätt att manipulera människor för att komma åt pengarna får bankkunderna inte sällan ta den ekonomiska förlusten. Nu hjälper Konsumentombudsmannen, KO, Sven att stämma Sparbanken Rekarne.
År 2023 medförde den organiserade brottsligheten att konsumenter – främst äldre – förlorade 708 miljoner kronor genom bedrägerier. Det är inte ovanligt att bankerna hävdar att brottsoffret själv ska klandras för bedrägeriet, vilket gjort att bankernas eget ansvar har hamnat i skymundan. KO har därför engagerat sig för att klarlägga vilket ansvar bankerna egentligen har. Det här är den andra domstolsprocessen där KO deltar genom att biträda den som drabbats av bedrägeri.
Bedragarna lyckades
I fallet har 290 000 kronor kunnat överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem flera gånger reagerat och stoppat bedragarens överföringsförsök.
– KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till Sven. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
”Bankerna behöver ta mer ansvar”
KO anser att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar mot bedrägerier, och vill genom en domstolsprövning göra det tydligt vilket ansvar bankerna har.
Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-194020. Kontakt med den drabbade konsumenten kan ske genom KO.
Läs även om målet mot Nordea där KO biträder John-Erik. Domen är överklagad.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad (pressmeddelande 11 november 2024)
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
KO stämmer mobiloperatören Hallon2.7.2025 11:23:04 CEST | Pressmeddelande
Företaget Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder med frågor och problem bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Företag med vilseledande bilgaranti döms1.7.2025 12:07:40 CEST | Pressmeddelande
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura från försäkringsbolaget eller bilmärkets företag. Nu säger domstolen stopp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum