M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Den för Sverige unika lagstiftningen som tillåter 15-åringar att köra ombyggda personbilar som A-traktor med en maximal hastighet på 30 km/tim såg länge ut att vara hotad av EU:s nya körkortsdirektiv. Inte minst efter påtryckningar från tillverkarna av mopedbilar, var en 16-årsgräns och ett nytt körkort på väg att införas. De såg en stor del av den svenska marknaden försvinna till A-traktorerna. Med det nya direktivet skulle fordonen dessutom få köras i 45 km/tim. Riksförbundet M Sverige har länge arbetat för att A-traktorn som fordonskategori ska skyddas men utvecklas.
– Ur trafiksäkerhetssynpunkt är A-traktorn vida överlägsen mopedbilen, som också får köras från 15 år och då i 45 km/tim, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Tyvärr har A-traktorn som fordon också haft en del problem som M Sverige länge har arbetat för att råda bot på. En stor del av A-traktorerna manipuleras för att kunna köras fortare än de nuvarande 30 km/tim, vilket måste bemötas med nya tekniska krav. Då A-traktorn i grunden oftast är en personbil har den ett gott grundskydd, men tidigare har det inte funnits fullgoda bestämmelser om antal passagerare eller vinterdäck. Detta har efter påtryckningar från M Sverige ändrats.
– Trots dessa problem, som självklart måste åtgärdas, ser M Sverige positivt på A-traktorn. Den fyller en viktig funktion för ungdomar som får ökad möjlighet att förflytta sig mellan hem, skola, fritid och arbete i de delar av landet där kollektivtrafiken inte är tillräcklig, menar Jacob Sidenvall.
M Sverige har konsekvent förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna. Det förslag som nu förväntas gå igenom ligger helt i linje med M Sveriges förslag; samtidigt som Sverige får ett undantag vilket tillåter 15-åringar att köra A-traktor kommer trafiksäkerheten att stärkas med krav på ett riktigt körkortsprov. Samtidigt bör noteras att den konstruktionsmässigt svagare mopedbilen fortfarande får köras i 45 km/tim utan ökade krav på förarutbildningen.
– Även A-traktorn bör få köras i 45 km/tim för att minska skillnaden i hastighet till annan trafik, och minska intresset av att manipulera fordonen. En kombination av bibehållen åldersgräns, höjd hastighetsbegränsning och förbättrad utbildning kommer att leda till en säkrare och mer effektiv användning av A-traktorer på våra vägar, säger Jacob Sidenvall.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
Ta det lugnt i påsktrafiken14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på vägarna. Många åker till hembygden, stugan eller kanske till fjällen. Det gäller att vara beredd på att det kommer vara mycket trafik och att planera sin resa.
Orimligt att smitning från viltolycka räknas som jaktbrott9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. – När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum