Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på, men det är också det som orsakar störst kostnad för samhället. Det visar en ny studie från Konsumentverket.
När du köper något som sedan går fel leder det många gånger till att du förlorar både tid och pengar. Det kan till exempel handla om varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål. Det kallas för konsumentskada och totalt för hela 2024 beräknas svenska konsumenter ha förlorat 40 miljarder kronor. Det motsvarar 6 000 kronor per konsument.
Konsumentskadan på total nivå skiljer sig inte så mycket om man jämför med 2023 års siffror, men däremot skiljer det sig en hel del när det gäller vissa marknader. Framförallt har konsumentskadan för köp av bilar och då främst begagnade, ökat markant och motsvarar nu tio procent av den totala konsumentskadan, vilket är högst av alla marknader.
Merparten av konsumentskadan återfinns inom följande marknader:
- köp av nya/begagnade fordon (4,2 mdkr)
- hantverkstjänster (3,6 mdkr)
- telekomtjänster (3,4 mdkr. Består av mobiltelefoni, internet och tv-kanaler)
- ny- och större tillbyggnation av hus (2,7 mdkr)
- lån/bank (2,0 mdkr).
Där man förlorar mest pengar i genomsnitt när ett enskilt köp går fel är vid:
- ny- och större tillbyggnationer av hus (42 000 kr)
- köp av fordon (20 000 kr)
- fastighetsmäklartjänster (19 000 kr)
- juridiska tjänster (18 000)
Det handlar alltså om stora summor som du som konsument riskerar att stå för. I Sverige har vi tre års reklamationsrätt på varor och tjänster och kan med hjälp av den kräva ersättning när köpet blir misslyckat. Det är det enda sättet om man inte vill drabbas, säger Andreas Gårdlund, analytiker vid Konsumentverket.
Studien visar också att det är en högre andel unga vuxna (18-25 år) som drabbas av problem efter köp under 2024 än äldre konsumenter.
Tyvärr är unga vuxna också den grupp som känner sig minst trygga med att klaga vilket är oroväckande, säger Andreas Gårdlund.
Metod:
Metoden för att beräkna konsumentskada bygger på EU-kommissionens vägledning. Resultatet från undersökningen som gjordes 2023 har uppdaterats utifrån en ny mätning av förekomsten av konsumentskada hos drygt 1 500 respondenter, som genomfördes i slutet av 2024.
Tips och råd till dig som konsument
Få tips inför ditt bilköp och läs om dina rättigheter när du stöter på problem med bilen.
https://www.konsumentverket.se/omrade/bilar-och-fordon/
Att reklamera innebär att du klagar när något blivit fel. Här har vi samlat information om vad som gäller kring exempelvis reklamation och ångerrätt.
https://www.konsumentverket.se/omrade/konsumentratt/
Ladda ned rapporten här
https://publikationer.konsumentverket.se/var-verksamhet/konsumentskadan-i-sverige-vad-kostar-det-nar-kopet-gatt-fel
Kontakt för medierna: Konsumentverkets presstjänst, tfn 054-19 40 20
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
KO stämmer mobiloperatören Hallon2.7.2025 11:23:04 CEST | Pressmeddelande
Företaget Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder med frågor och problem bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Företag med vilseledande bilgaranti döms1.7.2025 12:07:40 CEST | Pressmeddelande
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura från försäkringsbolaget eller bilmärkets företag. Nu säger domstolen stopp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum