Nu fortsätter vi satsningarna på Malmbanan
I sommar ska Sveriges tyngst trafikerade järnväg bli ännu bättre och mer tillförlitlig. Med start redan i maj kommer Trafikverket att genomföra ett stort antal åtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.

- Det känns otroligt viktigt att vi kan fortsätta med nödvändiga satsningarna på Malmbanan. Detta för att säkerställa att järnvägen fungerar för dagens behov men även för att kunna möta ett än större framtida behov av transporter och persontrafik på vår pulsåder här i norr, säger Staffan Ökvist, avdelningschef på Trafikverket.
Utöver de åtgärder som nämns i punktform nedan så kommer en mängd mindre underhållsinsatser att göras under våren, sommaren och hösten. Parallellt med dessa åtgärder så pågår ett intensivt planeringsarbete för att ytterligare öka kapaciteten, bland annat så ska ett flertal bangårdar förlängas för att längre tåg ska kunna mötas. Banunderbyggnad ska förstärkas för att möjliggöra för tyngre tåg och det nya signalsystemet ERTSM installeras.
- Det är ett stort antal åtgärder som vi gör. Bland annat ska vi byta närmare 21 000 meter räls som slitits hårt och närmare 10 000 sliprar (Detta utöver det stora rälsbytesprojektet mellan Håmojåkk och Råtsi). Dessutom gör vi viktiga åtgärder på kontaktledningarna, vi rustar upp spårväxlar samt lagar och bygger nytt ren- och viltstängsel, säger Staffan Ökvist, avdelningschef på Trafikverket.
Malmbanan är en viktig del i hela det svenska järnvägssystemet. Satsningar här får en positiv påverkan i hela det systemet. Banan är en förutsättning för flera av de planerade industrisatsningarna i Norrbotten. Längs Malmbanan planeras en mängd nya industrier och befintliga industrier expanderar och ställer om för grön produktion.
Projekt på Malmbanan
• Avvattningsåtgärder bandel 111 Krokvik – Riksgränsen, förbättring av diken, dräneringar, trummor.
• Upprustning av spår till Stenbacken omformarstation bandel 111
• Upprustning av kontaktledning bandel 116 Råtsi – Svappavaara
• Utbyte av nätstationerna Boden, Luleå och Gällivare
• Utbyte av 21 000 meter räls. (Norra och Södra malmbanan) Detta är utöver rälsbytet vid Gällivare, det är en del i det kontinuerliga underhållet av järnvägen, vi byter ut sliten räl längs hela banan. Ofta i kurvor, minst på 420 meter långa sträckor.
• Utbyte av cirka 9500 betongsliprar, som en del i det kontinuerliga underhållet byter vi ut äldre sliprar
• Rustar upp spårväxlar
• Upprustning av ren och viltstängsel (åtgärdande av brister för ca 5 milj.) Sker på olika delar längs banan
• Byggnation av nytt stängsel sista etappen på Buddbyn – Koskivaara
• ERTMS fortsätter, klart 2029
• Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, pågår, byggs klart 2025
• Gammelstads bangårdsförlängning, pågår, byggs klart 2025
• Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, pågår, byggs klart 2026
• Ny spåranslutning Svartbyns industriområde
• Gällivare – Råtsi, spårbyte, 2025 görs sträckan Håmojåkk-Råtsi
• Leväjärvi (Peuravaara), ny spåranslutning mot Viscaria (Copperstone)
• Linaälv – Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, pågår och blir klar 2026
• Sikträsk, bangårdsförlängning, startar 2025
• Boden – Gällivare, kontaktlednings- och hjälpkraftsupprustning, startar 2025
Kontakter
Staffan Ökvist, avdelningschef Underhåll Norra regionen, 010-124 29 34
Peter Jonsson, presskommunikatör Trafikverket, 010-123 42 20
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder

Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Unik metod för digital spårövervakning minskar tågförseningar11.6.2025 10:11:05 CEST | Pressmeddelande
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
Nya trafiksäkerhetskameror på väg 848, Väröbacka - Ringhals, kan rädda liv2.6.2025 08:25:00 CEST | Pressmeddelande
Mellan 2 juni och 15 juni sätter Trafikverket upp två nya trafiksäkerhetskameror på väg 848, Väröbacka - Ringhals, Varbergs kommun.
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar26.5.2025 09:19:09 CEST | Pressmeddelande
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Tågen utanför storstäderna höll tiden bäst i april22.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Resenärerna på nästan 9 av 10 persontåg kom fram i tid i april, färre än i mars. På över 88 000 tåg kom resenärer oftare fram i tid på sträckor med mindre trafik än i Stockholm, Malmö och till viss del Göteborg. Särskilt ofta i Östergötland.
Ny teknik revolutionerar underhållet på Malmbanan21.5.2025 12:00:40 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum