Svenska Mobile Events lanserar “Mobile Pop-Up Store”
– ny tjänst för smidigare merch-köp på konserter och sportevenemang

Det svenska eventtech-bolaget Mobile Events vill förrbättra sättet fans köper merch på med lanseringen av Mobile Pop-Up Store – en mobilbaserad tjänst som gör det möjligt att enkelt köpa officiell merchandise före, under och efter konserter, festivaler och sportevenemang.
Med Mobile Pop-Up Store slipper besökare köa vid fysiska försäljningsstånd. Istället kan de i lugn och ro bläddra bland produkter, lägga sin beställning via mobilen och välja att hämta upp sina varor på plats eller få dem hemskickade.
– "Vi vill göra merch-köpet enklare och snabbare. Genom att digitalisera försäljningen minskar vi köer, ökar tillgängligheten och maximerar försäljningen för arrangörer och artister," säger Stefan Blomqvist på Mobile Events.
Bakgrunden till satsningen är enkel: För många artister har intäkterna från merchandise blivit allt viktigare. Med låga streamingintäkter och kraftigt ökade kostnader för turnerande efter pandemin, har försäljningen av merch blivit en avgörande inkomstkälla. En såld T-shirt inbringar idag mer intäkter än över 11 000 streams på Spotify.
Trots detta köper endast 10–20 % av besökarna merch på ett genomsnittligt evenemang – en siffra som Mobile Events menar kan fördubblas med kortare kötid, säkrad lagerstatus och enklare betalningslösningar.
För att skapa en så smidig användarupplevelse som möjligt använder sig Mobile Pop-Up Store av ny och kommande teknologi inom geopositionering, mobile messaging (RCS), QR-koder och moderna betallösningar. Tekniken gör det möjligt att ge användarna realtidsinformation, riktade erbjudanden och snabba betalningsalternativ – direkt i mobilen.
Mobile Pop-Up Store lanseras officiellt den 15 maj på DIO Stargazer – en hyllningsgala till Ronnie James Dio och till förmån för Cancerfonden. Tjänsten kommer därefter att rullas ut bredare på konserter och sportevenemang runt om i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Stefan BlomqvistMobile Events Sweden AB
Tel:0766082806stefan.blomqvist@mobileevents.seBilder
Länkar
Om Mobile Events
Mobile Events är ett svenskt event-techbolag som grundades 2025 av entreprenören Stefan Blomqvist som bl.a startat och byggt upp 21grams. Affärsidén är att modernisera försäljning via mobilen på musik och sportevent med hjälp av ny kommunikationsteknologi och smarta betallösningar.
Följ Mobile Events Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobile Events Sweden AB
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum