Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
-Det är tacksamt att regeringen från juni höjer skrotningspremien och agerar för att hjälpa dem som gått miste om premien på grund av krångel med skrotintyget, säger Carl-Erik Stjernvall, tekniskt expert hos Riksförbundet M Sverige.
Men vill man göra verklig skillnad borde man ta bort kravet på att den nya bilen som köps är en elbil, och göra det möjligt att även skrota avställda bilar.
Regeringen höjer från och med juni beloppet som betalas ut till den som skrotar en äldre bil, från 10 000 kronor till 25 000 kronor. Detta efter att de första sammanställningarna som kom i höstas visade det som Riksförbundet M Sverige tidigt insåg, att mycket få hade nytta av reformen som omfattar en halv miljard kronor.
-Det är bara några hundra som sökt stödet. De som äger slitna bilar ser helt enkelt inte elbilar som ett alternativ när det är dags att köpa en annan bil, de ligger helt enkelt för högt i pris. Det var fel från början att utforma skrotningspremien som en klimatbonus, säger Carl-Erik Stjernvall.
Regeringen inför nu en höjning av beloppet som även är retroaktiv och en möjlighet till omprövning för personer som fått avslag på sin ansökan.
- Det högre beloppet gör förstås att fler lär söka stödet, men det grundläggande problemet finns kvar. Regeringen låter det bästa bli det godas fiende, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det finns mycket klimatnytta att hämta i att människor byter från en bil från millennieskiftet till en som är fem till sju år gammal. Även om den har förbränningsmotor. Trafiksäkerheten gynnas och utsläppen från vägtrafiken sjunker.
Men det är lätt att se att kravet på elbil är det som begränsar skrotningspremien från att bli en effektiv reform. Regeringen behöver göra ytterligare ett omtag om de på allvar vill sänka utsläppen från vägtrafiken.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
Byt till vinterdäck innan första halkan3.11.2025 09:17:25 CET | Pressmeddelande
Det blir halt på vägarna även den här vintern! För att slippa stress och brådska kan det vara bra att vara ute i god tid. – Dubbdäck är tillåtna från första oktober, så det finns inga ursäkter att inte vara väl förberedd, tipsar Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
M Statistik: Problemen som bilar oftast drabbas av31.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Baserat på statistik från M Sveriges Väghjälp kartlägger vi de vanligaste orsakerna till att behöva ringa efter bärgning eller få hjälp med bilen hemmavid. – En del problem går att förebygga men inte alla, säger Carl-Erik Stjernvall.
Trafikverket är inte färdigt med sin felaktiga modell24.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige kräver en öppen hantering av beräkningarna som under ett helt decennium missgynnat väginvesteringar. – På felaktiga grunder har järnvägen prioriterats på vägtrafikens bekostnad, säger Jacob Sidenvall, M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum