Köpenhamn satsar grönt: CopenPay tredubblas för att belöna hållbar turism
Köpenhamns gröna upplevelseekonomi, CopenPay, är tillbaka. Målet är att öka turisters medvetenhet om att göra mer hållbara val. I år är initiativet, som låter besökare “betala” för upplevelser runt om i staden med ansvarsfulla handlingar, tre gånger större, pågår dubbelt så länge och belönar dessutom turister som reser med tåg.

Turism är en stor källa till CO₂-utsläpp och det finns ett behov av att förändra turisters synsätt och uppmuntra till gröna val. Ny forskning visar att det finns en stor vilja bland turister att agera mer ansvarsfullt och lämna destinationen i bättre skick än de fann den.
Förra året förändrade Köpenhamn den globala turismagendan genom att lansera CopenPay som ett pilotprogram där gröna handlingar blev en valuta. Besökare kunde få gratis kulturella upplevelser genom att agera ansvarsfullt. Nu är CopenPay tillbaka – mer än tre gånger större med 90 deltagande attraktioner runt om i Köpenhamn och pågår dubbelt så länge, i 9 veckor.
"Genom att integrera mer ansvarsfulla handlingar i besöksupplevelsen omdefinierar CopenPay hur vi i Köpenhamn ser på turism. Istället för att locka fler turister till staden är målet med CopenPay att påverka våra besökare och öka deras medvetenhet om hur man kan resa mer hållbart – att upptäcka Köpenhamn på ett mer ansvarsfullt sätt samtidigt som man belönas med unika upplevelser," säger Søren Tegen Pedersen, VD för Wonderful Copenhagen.
Att anlända med tåg ger fler rabatter
FN förutspår en kraftig ökning av det globala resandet, med antalet ankomster som ökar från 1,4 miljarder år 2019 till 1,8 miljarder år 2030 – därför finns ett behov av att omvärdera hur vi reser. I år belönar CopenPay besökare som anländer till Köpenhamn med tåg med förmåner som; gratis cykeluthyrning, yogapass, guidade turer eller rabatterad entré till några av stadens främsta attraktioner.
Väl på plats i staden uppmuntrar CopenPay också besökare att stanna längre – och därmed resa mindre totalt sett – genom att belöna längre vistelser.
"Den största klimatpåverkan från turism kommer från transporter. Därför uppmuntrar vi i år resenärer att ta tåget till Köpenhamn. Dessutom vill vi att besökare ska resa mindre men stanna längre. Därför belönar vi gäster som stannar fyra dagar eller mer med förmåner som gratis cykeluthyrning eller en vegetarisk måltid,” säger Søren Tegen Pedersen och förklarar att initiativet ligger i linje med Köpenhamns ambition att bli nummer ett på den globala listan över världens mest hållbara storstadsdestinationer – samt att inspirera liknande initiativ runt om i världen.
Booking.coms forskning för 2025 visar att det finns en stor potential att göra turism till en kraft för positiv förändring, då 7 av 10 resenärer strävar efter att lämna en destination i bättre skick än de fann den.
Søren Tegen Pedersen säger:
"Turismen måste gå från att vara en miljöbelastning till att bli en positiv kraft för förändring. Lyckligtvis finns det en stor vilja bland turister att bidra positivt till de platser de besöker.”
"Med CopenPay vill vi öka resenärers medvetenhet om val och påverkan. Samtidigt erbjuder vi våra besökare ett enkelt och lokalt sätt att bidra till vår stad. Och förhoppningsvis åker de hem inspirerade till att göra fler ansvarsfulla handlingar – både hemma och på framtida resor.”
CopenPay – en global rörelse
År 2024 överträffade pilotprogrammet förväntningarna. Under CopenPays fyra veckor långa genomförande förra året ökade cykeluthyrningen med 29 %, tonvis med skräp samlades in, och 98 % av deltagarna uppgav att de skulle rekommendera initiativet.
Men i slutändan sträcker sig CopenPays ambitioner bortom Köpenhamn. Projektet syftar till att inspirera resenärer att göra mer ansvarsfulla val – både under sin vistelse och efter att de kommit hem. Sedan förra året har Wonderful Copenhagen bjudits in för att dela med sig av sina erfarenheter till över 100 destinationer runt om i världen, och med det utökade initiativet hoppas man visa att potentialen inte bara finns här i Köpenhamn – utan överallt.
"En av de bästa sakerna med turism är det kulturella utbytet," säger Søren Tegen Pedersen. "Vi lär oss mycket av våra besökare, och i gengäld hoppas vi att de lämnar Köpenhamn inspirerade – till att cykla mer, välja fler växtbaserade måltider och fortsätta göra mer ansvarsfulla val var de än befinner sig.”
Wonderful Copenhagen är Köpenhamns officiella turistorganisation och organiserar CopenPay i samarbete med ett brett nätverk av lokala partners, inklusive attraktioner och Köpenhamns kommun.
Fakta om CopenPay:
• Förra året pågick pilotprogrammet från 15 juli till 11 augusti.
• I år kan både besökare och Köpenhamnsbor delta i CopenPay från 17 juni till 17 augusti.
• 90 deltagande attraktioner, inklusive Nationalmuseet, Kronborgs slott i Helsingör, Statens Museum for Kunst, GoBoat, Copenhill, The Urban Garden och Donkey Republic cykeluthyrning.
• Pilotprojektet har redan inspirerat andra destinationer och har blivit en del av EU:s program Transition Pathway for Tourism.
• Se alla attraktioner här: www.visitcopenhagen.com/copenpay-attractions
• Webbplats: www.CopenPay.com
Fakta om Köpenhamn:
• Befolkning i huvudstadsregionen: 1,9 miljoner invånare
• Cyklar i Köpenhamns stad: 750 000 (5 gånger fler än bilar)
• Pendling: 62 % av alla invånare pendlar med cykel
• Cykelinfrastruktur: 382 km cykelbanor
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder





Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
LEGOLAND® Billund Resort presenterar planerna för ett nytt spektakulärt Space Centerområde 20282.6.2025 17:14:29 CEST | Pressmeddelande
LEGOLAND® Billund Resort planerar att öppna ett nytt Space Center 2028, inspirerat av Kennedy Space Center. Det 12 000 m² stora området kommer att erbjuda interaktiva utställningar, rymdsimulatorer och autentiska rymdfarkoster. Med stöd från internationella experter inom rymdteknologi, förväntas centret attrahera 500 000 besökare årligen.
Spring för kung och fosterland20.5.2025 14:55:05 CEST | Pressmeddelande
I sommar kommer det röra på sig i Danmark. Att springa eller cykla längre motionslopp har blivit en populär aktivitet bland många danskar och turister som besöker landet. Royal Run, Copenhagen Sprint och Broloppet över Öresundsbron är bara några exempel på motionslopp som vårt södra grannland arrangerar i sommar och som blivit succéer med rekordmånga deltagare.
Lalandia Billund öppnar nytt vattenland för de minsta – premiär 1 juli 202519.5.2025 11:54:21 CEST | Pressmeddelande
Lalandia i LEGOLAND® Billund Resort öppnar ett nytt 1 000 kvm stort vattenland för små barn den 1 juli 2025. Det nya området i Aquadome erbjuder lekfulla och trygga vattenupplevelser för hela familjen.
Ladda bilen med stil i Danmark24.4.2025 17:14:24 CEST | Pressmeddelande
Clever, grundat 2009, driver Danmarks största nätverk för elbilsladdning med 45 000 laddpunkter, inklusive 1 500 ultrasnabba laddare. Under 2024 investerade Clever över en miljard DKK för 15 000 nya laddpunkter. Företaget förnyar laddningsupplevelsen med cafékoncept och präglas av modernt, transparent ledarskap.
LEGO® Masters Academy – en dröm för alla LEGO-byggare att besöka10.4.2025 15:54:41 CEST | Pressmeddelande
LEGO® Masters Academy öppnar i LEGO® House och erbjuder en ny upplevelse med inspiration från tv-serien LEGO Masters. Besökare i alla åldrar kan utveckla sina byggkunskaper och delta i kreativa utmaningar på fyra nivåer. LEGO® Masters Academy kombinerar lek och lärande för att inspirera framtidens LEGO-mästare. Den 17 september slår LEGO® Masters Academy upp portarna för alla LEGO-byggare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum