Greenpeace

GREENPEACE LANSERAR PLASTISPICE, KRYDDAN DU INTE KAN VÄLJA BORT

Dela

Mikroplaster har blivit kryddan – och eftersmaken – du inte längre kan välja bort när storföretagens massproduktion ökar plasten i allt runt omkring oss. I en ny kampanj lyfter Greenpeace vikten av ett starkt globalt plastavtal.

I augusti äger den sista förhandlingsrundan (INC5.2) rum i Genève om ett globalt plastavtal, med syfte att reglera plastproduktionen till förmån för miljö och hälsa. För att belysa den pågående plastkrisen lanserar Greenpeace Norden (Sverige, Finland, Norge och Danmark) onlinekampanjen PlastiSpice, som lyfter den akuta frågan om plasten i våra kroppar - i våra hjärtan, hjärnor, blod, lungor, spermier och bröstmjölk. 

Mikroplaster och nanoplaster sprids genom luften vi andas, vattnet vi dricker och inte minst – maten vi äter. Plastföroreningar har främst betraktats som ett problem som drabbar våra hav, natur och djurliv, men under de senaste åren har forskare gjort alarmerande upptäckter av plastpartiklar i människokroppen. Detta väcker allvarliga frågor om plastens påverkan på vår hälsa. 

Kampanjen lanseras via filmer, annonser och en fysisk produkt, kryddan PlastiSpice, som har tagits fram som ett verktyg för ambassadörer att prata om problemet (i givetvis helt plastfri förpackning). Uppmaningen är att skriva på och stötta Greenpeace arbete för ett starkt och ambitiöst plastavtal utan kryphål, inför de avslutande FN-förhandlingarna.

Det globala plastavtalet är en historisk möjlighet att lösa plastkrisen. Dock har förhandlingarna fördröjts av vissa länder som motsätter sig ambitiösa mål, särskilt gällande obligatoriska minskningar av plastproduktionen, till förmån för åtgärder som fokuserar på avfallshantering och återvinning.

Kampanjen startar i Sverige den 13 maj och löper under hela året med filmer och annonser i sociala medier. Kampanjen är framtagen av First Lady Agency. 

Greenpeace arbetar för att det  globala plastavtalet ska:

  • Minska plastproduktionen med 75 % till 2040, i linje med Parisavtalets klimatmål.

  • Säkerställa att plastavfall hanteras där det uppstår, så att det inte dumpas i andra länder eller hamnar i naturen.

  • Tvinga stora företag att övergå till cirkulära system och minska användningen av ohållbar engångsplast.

  • Skydda klimatet genom att minska användningen av olja och gas i plastproduktionen.

Genom att skriva under Greenpeace upprop kan människor visa att de står upp mot de storföretag som försöker vattna ur plastavtalet och kräva att beslutsfattare agerar innan det är för sent. 

PRESSKIT

Lanseringsvideo: Instagram, Facebook, YouTube

Pressbilder 

Hemsida


Arbetsgrupp:

First Lady Agency:

Creative Director: Thea Hamrén

Art Director: Emil Rydberg

Creative: Jet Hilferink

Design: Arvid Rydberg

Ljud: Martin Åberg

Greenpeace:

Åsa Ingves (SE)

Rebecca Tronier (DK)

Banu Kutlu (DK)

Nyckelord

Kontakter

Greenpeace är en oberoende organisation som agerar för att förändra attityder och beteenden, skydda och bevara miljön och verka för fred. Det gör vi genom att undersöka, exponera och konfrontera övergrepp mot miljön, naturen och klimatet. Vi gör det genom att få dem som har politisk och ekonomisk makt att skapa förändringar. Och genom att ta fram miljömässigt ansvarsfulla och socialt rättvisa lösningar som ger hopp och kan inspirera människor att ta ansvar för planeten.

Genom kreativa konfrontationer och användningen av fredlig civil olydnad, tar vi oss an de största hoten mot naturen och klimatet och strävar efter att skapa en bättre framtid. När vi agerar gör vi det med insikten om att människor är en del av naturen, med övertygelsen om att en bättre värld är möjlig, och med erfarenheten av att när vi står enade, kan vi verkligen göra skillnad.

Följ Greenpeace

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Greenpeace

Greenpeace dubbelanmäler Arla för systematisk greenwashing24.4.2025 09:49:56 CEST | Pressmeddelande

Idag lämnar Greenpeace Sverige in två separata anmälningar mot mejerijätten Arla Foods för klimat- och miljörelaterad greenwashing. Den första gäller Arlas reklamkampanj "Värt lite mer" som Greenpeace anser innehåller vilseledande hållbarhetsbudskap och vaga klimatpåståenden, denna anmälan gör till Konsumentverket och Konsumentombudsmannen. Den andra anmälan, som lämnats till Finansinspektionen och Nämnden för svensk redovisningstillsyn, avser Arlas årsrapport för 2024 där Arla enligt Greenpeace medvetet vilseleder kring sina utsläppsminskningar.

Aktivister genomför samtyckeskontroll vid SCA:s virkesterminal i Timrå2.4.2025 10:16:36 CEST | Pressmeddelande

Idag genomförs en samtyckes- och hållbarhetskontroll vid Sveriges största virkesterminal i Timrå. Kontrollen görs bland annat för att säkerställa att SCA inte tar in timmer till terminalen som avverkats på Ohredahke samebys marker utan samtycke. Greenpeace och Skogsupproret, som utför kontrollen, säkerställer även att ohållbart timmer från så kallade kontinuitetsskogar, som är kritiska för renbetet, klimatet och bevarandet av rödlistade arter i det svenska skogslandskapet, inte tas in på terminalen och blandas med övrigt timmer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye